چون که بیرنگی اسیر رنگ شد
وراء عالم طبیعت وحدت و بیرنگی است. این بیرنگی وقتی به عالم مادّه تجلی میکند رنگارنگ میشود و اختلاف رنگها پدید میآید. مولوی معتقد است موسی(ع) نوعی از این رنگها و فرعون هم نوع دیگر از این رنگها بود. اگر موسی و فرعون به این جهان نیامده بودند اختلافی هم نبود. یعنی در وراء طبیعت نزاعی وجود ندارد.
چون که بیرنگی اسیر رنگ شد/ موسیی با موسیی در جنگ شد
چون که آن رنگ از میان برداشتی/ موسی و فرعون کردند آشتی
سروش، دین شناسی مولوی، جلسه دوازدهم، دقیقه16، برداشت آزاد
یا سیّده چه رنگ بخرم؟
انبیا نزاع ندارند
خرده بر حرف درشت من آزرده مگیر
چون که بیرنگی اسیر رنگ شد/ موسیی با موسیی در جنگ شد
چون که آن رنگ از میان برداشتی/ موسی و فرعون کردند آشتی
سروش، دین شناسی مولوی، جلسه دوازدهم، دقیقه16، برداشت آزاد
یا سیّده چه رنگ بخرم؟
انبیا نزاع ندارند
خرده بر حرف درشت من آزرده مگیر
+نوشته شده در شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱۵ ب.ظ توسط اشرفی