نکات

تاریخ قابل اعتماد است

اولاً همیشه این‌طور نیست که مورّخان، تاریخ را با اغراض شخصی بنویسند. افرادی آن‌چنان پایبند وجدان خود هستند که عاری از اغراض و تعصّبات و منافع خود وقایع را  می‌نویسند.
ثانیاً بعضی وقایع اساساً در یک حدی به تواتر رسیده و دروغ بردار نیست. مثلا شیعه عقاید خاصّی دارد و سنّی عقاید خاصّی؛ ولی تاریخی که نوشته‌اند، مسائل مشترک زیاد دارد.
ثالثاً اغراض و تعصّبات، برای عموم بشر حکم یک امر عرَضی را دارد؛ یعنی اغراض مثل پرده‌ای است که جلوی حقیقت را می‌گیرد و بعد کنار می‌رود؛ به قول این حرف فرنگی که می‌گوید: همگان را برای همیشه نمی‌شود فریب داد.
مرتضی مطهری، فلسفۀ تاریخ، جلد ۱، صفحه ۱۲۱، برداشت آزاد [اینجا]
اختلاف روزنامه‌ها در اوقات شرعی
تاریخ علم است یا هنر؟
آنچه تاریخ کربلا را حفظ کرد
+نوشته شده در شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۳:۳۷ ب.ظ توسط اشرفی