ترکیب افراد جامعه حقیقی است یا اعتباری؟
ترکیب حقیقی آن است که از دو یا چند عنصر مرکّب باشد. مثل آب که از هیدروژن و اکسیژن ترکیب شده است. مرکّب اعتباری آن است که ترکیبی میان افراد نیست، فقط اجتماع است، مثل درختان یک باغ؛ در اینجا وجود یک درخت هیچ اثری در وجود درخت دیگر ندارد، هرکدام مستقلاً از خاک و آب و هوا و نور استفاده میکنند.
دورکهیم میگوید: جامعه یک مرکب حقیقی است. تن انسانها با هم ترکیب نمیشوند بلکه روح ترکیب میشود. شخصیت من جدا از دیگران نیست. ما فرهنگ مشترک داریم. در اعتقادات، تعلیمات و احساسات مشترکیم. این فرهنگ مشترک، روح ما را یکجور ساخته است.
نظر سوم این است که در عین اینکه جامعه واقعاً مرکب است، ولی این ترکیب با ترکیبهای دیگر فرق میکند. در این ترکیب، شخصیت فرد بهکلی نابود نمیشود؛ آنچنان که در مرکبات طبیعی، شخصیت عناصر اولیّه دیگر هیچ نقشی ندارند. در عین اینکه جامعه یک شیء مرکب است، عناصر تشکیل دهنده جامعه از نوعی شخصیت و آزادی و استقلال بهرهمندند.
مرتضی مطهری، فلسفۀ تاریخ، جلد ۱، صفحه ۱۳۲، برداشت آزاد [اینجا]
جسم و روح در کلام امام صادق
دورکهیم میگوید: جامعه یک مرکب حقیقی است. تن انسانها با هم ترکیب نمیشوند بلکه روح ترکیب میشود. شخصیت من جدا از دیگران نیست. ما فرهنگ مشترک داریم. در اعتقادات، تعلیمات و احساسات مشترکیم. این فرهنگ مشترک، روح ما را یکجور ساخته است.
نظر سوم این است که در عین اینکه جامعه واقعاً مرکب است، ولی این ترکیب با ترکیبهای دیگر فرق میکند. در این ترکیب، شخصیت فرد بهکلی نابود نمیشود؛ آنچنان که در مرکبات طبیعی، شخصیت عناصر اولیّه دیگر هیچ نقشی ندارند. در عین اینکه جامعه یک شیء مرکب است، عناصر تشکیل دهنده جامعه از نوعی شخصیت و آزادی و استقلال بهرهمندند.
مرتضی مطهری، فلسفۀ تاریخ، جلد ۱، صفحه ۱۳۲، برداشت آزاد [اینجا]
جسم و روح در کلام امام صادق
+نوشته شده در یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱:۲۱ ق.ظ توسط اشرفی