اجماع از نظر شیعه و سنّی
اهل تسنن میگویند پيغمبر اكرم فرموده است: لاتجتمع امتی علی خطاء؛ ولی شيعه اولا چنين حديثی را از رسول اكرم مسلّم نمیشمارد. ثانيا میگويد راست است كه محال است همه امت بر ضلالت و گمراهی وحدت پيدا كنند، اما اين بدان جهت است كه همواره يك فرد معصوم در ميان امت هست نه از آن جهت كه از مجموع نامعصومین يك معصوم تشكيل میشود. ثالثا آنچه به نام اجماع در كتب فقه يا كلام اهل تسنن نام برده میشود اجماع امت نيست، اجماع علماء امت است. تازه اتفاق همه علماء امت نيست، علماء يك فرقه امت است. اين است كه شيعه برای اجماع آن اندازه حجيت قائل است كه كاشف از سنت باشد. به عقيده شيعه هرگاه در مسالهای فرضا هيچ دليلی نداشته باشيم اما بدانيم كه عموم يا گروه زيادی از صحابه پيغمبر يا صحابه ائمه كه جز به دستور عمل نمیكردند، به گونهای خاص عمل میكردند، كشف میكنيم كه در اينجا دستوری بوده که به ما نرسيده است.
اصول فقه، مرتضی مطهری، صفحه ۴۹، برداشت آزاد
اصول فقه، مرتضی مطهری، صفحه ۴۹، برداشت آزاد
+نوشته شده در جمعه ۲۶ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۸:۱۵ ب.ظ توسط اشرفی