نکات

اجماع از نظر شیعه و سنّی

اهل تسنن می‌گویند پيغمبر اكرم فرموده است: لاتجتمع امتی علی‏ خطاء؛ ولی شيعه اولا چنين حديثی را از رسول اكرم مسلّم نمی‏‌شمارد. ثانيا می‌‏گويد راست است كه محال است همه امت بر ضلالت و گمراهی وحدت پيدا كنند، اما اين بدان جهت است كه همواره يك فرد معصوم در ميان امت هست نه از آن جهت كه از مجموع نامعصوم‏ین يك معصوم تشكيل می‌‏شود. ثالثا آنچه به نام اجماع در كتب فقه يا كلام اهل تسنن نام‏ برده می‌‏شود اجماع امت نيست، اجماع علماء امت است. تازه اتفاق همه علماء امت نيست، علماء يك‏ فرقه امت است. اين است كه شيعه برای اجماع آن اندازه حجيت قائل است كه كاشف از سنت‏ باشد. به عقيده شيعه هرگاه در مساله‌‏ای فرضا هيچ دليلی نداشته باشيم اما بدانيم كه عموم يا گروه زيادی از صحابه پيغمبر يا صحابه ائمه كه جز به‏ دستور عمل نمی‏‌كردند، به گونه‏‌ای خاص عمل می‏‌كردند، كشف می‏‌كنيم كه‏ در اينجا دستوری بوده که به ما نرسيده است.
اصول فقه، مرتضی مطهری، صفحه ۴۹، برداشت آزاد
+نوشته شده در جمعه ۲۶ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۸:۱۵ ب.ظ توسط اشرفی