نکات

قاعده ملازمه

متكلمين و اصوليین تلازم عقل و شرع را قاعده ملازمه می‏‌نامند. می‏‌گويند: كل ما حكم به العقل حكم به الشرع؛ البته اين در صورتی است كه عقل به يك مصلحت لازم الاستيفاء و يا مفسده لازم الاحتراز  پی ببرد و به اصطلاح به ملاك و مناط واقعی دست يابد والا با صرف ظن و گمان و حدس و تخمين نمی‏‌توان نام حكم عقل بر آن نهاد. قياس به همين‏ جهت باطل است که عقلی و قطعی نیست؛ بلکه ظنی و خیالی است. آنگاه كه به مناط قطعی دست يابيم آن را تنقيح مناط می‏‌ناميم. حالا اگر در مواردی كه عقل به مناط احكام دست نمی‌‏يابد ولی می‌‏بيند كه‏ شارع در اينجا حكمی دارد، حكم می‏‌كند كه قطعا در اينجا مصلحتی در كار بوده والا شارع حكم نمی‏‌كرد. پس عقل همانطور كه از مصالح واقعی، حكم شرعی را كشف می‏‌كند، از حكم شرعی نيز به وجود مصالح واقعی پی‏ می‏‌برد. بنابراین همانطور كه می‏‌گويند: كل ما حكم به العقل حكم به الشرع، می‏‌گويند: كل ما حكم به الشرع حكم به العقل...
اصول فقه، مرتضی مطهری، صفحه ۵۳، برداشت آزاد
+نوشته شده در جمعه ۲۶ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۸:۱۸ ب.ظ توسط اشرفی