آیات آفاق و انفس در کنار یکدیگر است
در مکتب عرفان روی دل بسیار تأکید شده و جهان بیرون و طبیعت خیلی تحقیر شده است. حال آنکه در کلام منسوب به امیرالمؤمنین، عالم، عالم اکبر است و انسان، عالم اصغر!
أتزعم انک جرم صغیر
و فیک انطوی العالم الاکبر
حالا اگر این منطق را بر منطق قرآن هم عرضه بداریم، میبینیم که قرآن این قدر به طبیعت بیاعتنا نیست؛ بلکه آیات آفاق و انفس در کنار یکدیگر است. سنریهم ایاتنا فی الافاق و فی انفسهم؛ البته من قبول دارم که عالیترین و شریفترین معرفتها برای انسان، در درون خود انسان و از درون خود او میآید ولی نه اینکه دیگر طبیعت آیت حق نباشد و فقط دل، آئینه خدا باشد، نه؛ دل یک آینه و طبیعت آینۀ دیگر خداست.
مرتضی مطهری، انسان کامل، صفحه ۲۰۳، برداشت آزاد [اینجا]
شنیدستم که هر کوکب جهانی است
انسان عالم کبیر است
ای کمان و تیرها بر ساخته
فرق فقیه با صوفی چیست؟
أتزعم انک جرم صغیر
و فیک انطوی العالم الاکبر
حالا اگر این منطق را بر منطق قرآن هم عرضه بداریم، میبینیم که قرآن این قدر به طبیعت بیاعتنا نیست؛ بلکه آیات آفاق و انفس در کنار یکدیگر است. سنریهم ایاتنا فی الافاق و فی انفسهم؛ البته من قبول دارم که عالیترین و شریفترین معرفتها برای انسان، در درون خود انسان و از درون خود او میآید ولی نه اینکه دیگر طبیعت آیت حق نباشد و فقط دل، آئینه خدا باشد، نه؛ دل یک آینه و طبیعت آینۀ دیگر خداست.
مرتضی مطهری، انسان کامل، صفحه ۲۰۳، برداشت آزاد [اینجا]
شنیدستم که هر کوکب جهانی است
انسان عالم کبیر است
ای کمان و تیرها بر ساخته
فرق فقیه با صوفی چیست؟
+نوشته شده در یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۷:۰ ق.ظ توسط اشرفی