نکات

ثم افیضوا من حیث افاض الناس

اولین مرحله از مناسک حج تمتع بعد از احرام، وقوف در سرزمین عرفات است. چنانکه خداوند مناسک حج را به حضرت ابراهیم سلام ‏الله‏ علیه تعلیم داد و همان حج ابراهیمی را به رسول اکرم‏ صلی الله علیه و آله و سلم آموخت. عدّه‏‌ای از سران قریش ‏گفتند: ما ساکن حرم هستیم و از مرز حرم بیرون نمی‌‏رویم. بنابراین به عرفات نمی‌رفتند و در مشعر توقف می‏‌کردند و معتقد بودند که وجوب وقوف در عرفات مخصوص کسانی است که از راه دور آمده‌‏اند. قرآن کریم در ردّ این پندار تبعیض‌‏آلود فرمود ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنۡ حَيۡثُ أَفَاضَ ٱلنَّاسُ شما نیز مانند دیگران باید به عرفات بروید و از عرفات به مشعر کوچ کنید. [اینجا]
صراط‌ های مستقیم
راه مستقیم یا راه‌های مستقیم؟
+نوشته شده در یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۰ ب.ظ توسط اشرفی