نکات

تکلیف یا حقوق؟

فقه، یک دانش تکلیف‌اندیش است اما در آن سخنی از حقوق به میان نیامده است. نمی‌گویم مفهوم حق از فقه غایب است اما کفّۀ تکلیف بر حقوق می‌چربد. به سنّ بلوغ، سنّ تکلیف گفته می‌شود اما سنّ حقوق گفته نمی‌شود. در حالی که جهان جدید آدمی را موجودی محق معرفی می‌کند. پس ما باید در اینجا یک موازنه‌ای بین حق و تکلیف برقرار کنیم.
سروش، برداشت آزاد
تکلیف یا تشریف؟
+نوشته شده در شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۰ ب.ظ توسط اشرفی  

ای همدم روزگار چونی بی من؟

ای همدم روزگار چونی بی من؟/ای مونس و غمگسار چونی بی من؟
من با رخ چون خزان زردم بی‌ تو/تو با رخ چون بهار چونی بی من؟


+نوشته شده در پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۴:۱۲ ب.ظ توسط اشرفی  

واکنش آیت الله اشرفی به زلزله مشهد

إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولَا
وَ لَئِنْ زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ
إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا (فاطر ۴۱)
زمین‌لرزهٔ فریمان، به بزرگای گشتاوری ۶٫۱(Mw) بود که ساعت ۱۰ و ۳۹ دقیقه روز ۱۶ فروردین ۱۳۹۶، در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در منطقه سفید سنگ از توابع شهرستان فریمان رخ داد. [اینجا]
واکنش آیت الله سیدان به زلزله مشهد
اگر ز کوه فرو غلطد آسیا سنگی
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱:۳۰ ق.ظ توسط اشرفی  

راه برون رفت از حیرت

شخصی خدمت پیامبر آمد و عرض کرد من حرف‌های مختلف شنیده‌ام و سردرگم شده‌ام؛ راه برون رفت از این حیرت چیست؟ پیامبر فرمود: استفت قلبک! یعنی از قلبت بپرس! مولوی می‌گوید:
آنکه گفت استفت قلبک مصطفی/ آن دلی باشد که پر بود از صفا
دل آلوده شایستگی ترازو بودن را ندارد. منظور از استفت قلبک، قلب پاک است. [اینجا]
دینداری احساسی
حیرت چیست؟
چه نیازی به علم دین داریم؟
گر مراقب باشی و هوشیار تو
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۵:۵۵ ق.ظ توسط اشرفی  

حج نیمه‌ تمام

حسین(ع) حجّی را که همۀ اسلافش و اجدادش برای احیای آن جهاد کردند نیمه‌تمام می‌گذارد و شهادت را انتخاب می‌کند تا به همگان بیاموزد که اگر امامت نباشد، رهبری نباشد، هدف نباشد، حسین نباشد، چرخیدن بر گِردِ خانۀ خدا با خانۀ بُت مساوی است.
حج، دکتر علی شریعتی، صفحه ۲۵۸، برداشت آزاد
+نوشته شده در یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۳:۱۱ ق.ظ توسط اشرفی  

دشنام به پدر و مادر

پيامبر اكرم فرمودند: نظرتان درباره كسى كه به پدر و مادر خود فحش مى‏‌دهد چيست؟ عرض كردند: يا رسول اللّه مگر كسى پدر و مادر خود را فحش مى‌دهد؟ فرمود: آرى! پدر و مادر ديگران را فحش مى‌‏دهد، در مقابل دیگران پدر و مادر او را فحش مى‏‌دهند.
گفت موسی من ندارم آن دهان
+نوشته شده در جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۳:۴۰ ب.ظ توسط اشرفی  

تقسیم سوره در نماز آیات

تقسیم سوره قدر:
به طور مثال فردی که می‌خواهد پس از حمد، سوره قدر را بخواند، چنین عمل می‌کند:
بعد از نیّت و تكبیرة الاحرام و خواندن سوره مبارکه حمد، می‌گوید:
«بِسْم اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اِنّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ القَدْر»
سپس به ركوع رفته، بعد از آن می‌ایستد و می‌گوید: «وَ ما اَدْریٰکَ ما لَیْلَةُ القَدْر»
دوباره به ركوع رود و بعد از ركوع ایستاده و می‌گوید: «لَیْلَةُ القَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»
باز به ركوع رفته، سر بر می‌دارد و می‌گوید: «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِم مِنْ کُلِّ اَمْر»
سپس به ركوع رفته و می‌ایستد و می‌گوید: «سَلامٌ هِیَ حَتّی مَطْلَعِ الفَجْر»
و بعد از آن به ركوع پنجم می‌رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده نموده و ركعت دوّم را هم مثل ركعت اوّل به جا می‌آورد و بعد از سجده دوّم، تشهّد خوانده و نماز را سلام می‌دهد.
تقسیم سوره توحید:
اگر فرد بخواهد در نماز آیات سوره توحید را بخواند، با توجّه به اینكه بنابر احتیاط واجب، نمی‌‌تواند به گفتن «بسم اللّه الرحمن الرحیم‏» در یک قسمت اكتفاء كند، جایز است به شیوه دیگری سوره توحید را پنج قسمت كند؛ به گونه‌‌ای كه هر بخش، یک جمله کامل باشد؛ مثل اینكه سوره را این طور تقسیم نماید: قسمت اول: «بسم اللّه الرحمن الرحیم قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ». قسمت دوم: «اَللّهُ الصَّمَدُ». قسمت سوم: «لَمْ یَلِد». قسمت چهارم: «وَ لَمْ یولَد». قسمت پنجم: «وَلَمْ یَکُن لَه کُفُواً اَحَد»[لینک]
بنا بر احتیاط جمله تامّه باشد:
البته بعضی از مراجع همانند آیت الله سیستانی می فرمایند: باید بنا بر احتیاط، جمله تامّه باشد و از اوّل سوره شروع کند و به گفتن «بسم اللَّه» اکتفا نکند و سپس به رکوع رود ... مثلًا در سوره فلق اوّل «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید «مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ» و برود به رکوع باز هم سر بردارد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ» [اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۳:۷ ق.ظ توسط اشرفی  

نماز فرزند برای پدر و مادر

روش اول:
در رکعت اول سوره «حمد» و ده مرتبه:
رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَ لِوٰالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسٰابُ (ابراهیم ۴۱)
در رکعت دوم سوره «حمد» و ده مرتبه:
رَبِّ اغْفِرْ لِي وَ لِوٰالِدَيَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنٰاتِ (نوح ۲۸)
پس از سلام ده مرتبه بگوید:
رَبِّ ارْحَمْهُمٰا كَمٰا رَبَّيٰانِي صَغِيراً (إسراء ۲۴)
مفاتیح، شیخ عباس قمی، برداشت آزاد [اینجا]

روش دوم:
در هر رکعت بعد از فاتحه ۲۰مرتبه:

رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانی صَغیراً (إسراء ۲۴)
بعد از نماز به سجده بروی و ۱۰مرتبه دیگر بخوانی:
رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانی صَغیراً (إسراء ۲۴)
محدّث نوری، مستدرک الوسائل، جلد ۶، صفحه ۳۴۸، برداشت آزاد [اینجا]
مفاتیح، شیخ عباس قمی، برداشت آزاد [اینجا]

+نوشته شده در جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱:۴۶ ق.ظ توسط اشرفی  

تلفظ نکات

تلفّظ نِکات، به کسر نون صحیح است اما به ضم نون عامیانه است.
فیو می‌گوید: و نکات بالضّم عامی! [اینجا]
+نوشته شده در شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲:۲۴ ق.ظ توسط اشرفی  

شهریار در منزل

مادرم عاشق شعرهای پدرم بود. با اینکه بيست و چند سال از پدرم كوچك‌تر بود اما به خاطر انگيزۀ ادبی‌اش با پدرم ازدواج كرد. پدرم چهل سال آخر زندگی‌اش را از خانه بيرون نرفت. در آن مدت اگر كسی به ملاقات ایشان می‌آمد، بعضی وقت‌ها می‌پذيرفت و بعضی مواقع به دليل كثرت جمعيت و اينكه حال عمومی خوبی نداشت، نمی‌توانست كسی را به حضور بپذيرد.
مریم بهجت ‌تبريزی، فرزند استاد شهریار، برداشت آزاد [اینجا]
آیت الله سیستانی در منزل
+نوشته شده در جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲:۴۲ ق.ظ توسط اشرفی  

انگیزه نگارش و محتوای کتاب لهوف

سید در صفحه ۱۱ کتاب، انگیزهٔ خود را چنین بیان می‌کند:
پس از تألیف کتاب مصباح الزائر و جناح المسافر دیدم کتابی شده شامل معرفی بهترین مکان‌های زیارتی و بهترین زیارات موجود برای مسافر و زائر و کسی که این کتاب را همراه داشته باشد نیاز به هیچ کتاب زیارتی دیگری ندارد. دوست داشتم چیزی همراه آن کنم که زائر اباعبدالله علیه‌السلام هم نیاز به همراه داشتن کتاب مقتل دیگری نداشته باشد، این کتاب را ضمیمه مصباح قرار دادم.

محتوای کتاب:
این کتاب را اللُّهوف علی قتلَی الطُّفوف نامیدم. آه سوزان بر شهیدان کناره‌های فرات!
و آن را در سه بخش زیر تنظیم نمودم.
بخش اوّل: حوادث قبل از روز عاشورا
بخش دوّم: حوادث روز عاشورا
بخش سوّم: حوادث بعد از عاشورا [اینجا]

+نوشته شده در چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۳:۲۶ ق.ظ توسط اشرفی  

روزی که دجال کشته شود نوروز است

نوروز یعنی روزی نو در تاریخ بشر و حالتی نو در زندگی انسان ها!
در روایت است، روزی که دجال به دست امام زمان کشته شود نوروز است [اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۸:۱ ب.ظ توسط اشرفی  

عبور از سیم خاردار

کسی می تواند از سیم خاردار دشمن عبور کند که در سیم خاردار نفس خود گیر نکرده باشد [اینجا]
جهاد صوفیان
+نوشته شده در چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۴:۴۸ ب.ظ توسط اشرفی  

گفت موسی من ندارم آن دهان

گفت ما را از دهان غیر خوان [مولوی]
دشنام به پدر و مادر
+نوشته شده در چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۷ ب.ظ توسط اشرفی  

سال نو

امیدوارم چنان‌که جامه ها نو می شود جان ها نیز نو شود و این نیست جز با دیدن انسان های نو...
+نوشته شده در سه شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۵ ق.ظ توسط اشرفی  

زخم دیدیم و پی مرهم شدیم

ما به بزم عشق نامحرم شدیم
تشنیع زدن
+نوشته شده در سه شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۵:۲۱ ق.ظ توسط اشرفی