بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ (۱) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ (۲) إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (۳)
این سوره در پاسخ به کسى نازل شد که رسول خدا را به اجاقکورى، زخمِ زبان زد؛ هنگامى که قاسم و عبداللّه، دو فرزندان رسول خدا (ص) از دنیا رفتند.
ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، برداشت آزاد [
اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۷:۷ ب.ظ توسط اشرفی
پس از دعای عرفه امام حسین (ع)، دعای عرفه امام سجاد (ع) از مشهورترین دعاهای روز عرفه است. این دعا طولانیترین دعای صحیفه سجادیه است که در ۱۳۳ فراز تنظیم شده است. [
اینجا]
در فرازی از این دعا آمده است:
وَ لَا تَجْعَلْنِی عِظَةً لِمَنِ اتَّعَظَ وَ لَا نَكَالًا لِمَنِ اعْتَبَرَ
و مرا مایه پند پندگیران و وسیله عبرت عبرت آموزان قرار مده [
اینجا]
امام سجاد(ع)
+نوشته شده در جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱:۵۴ ب.ظ توسط اشرفی
ولايت فقيه از موضوعاتى است كه تصور آنها موجب تصديق مىشود و چندان به برهان احتياج ندارد. به اين معنى كه هر كس عقايد و احكام اسلامى را حتى اجمالًا، دريافته باشد چون به ولايت فقيه برسد و آن را به تصور آورد، بىدرنگ تصديق خواهد كرد و آن را ضرورى و بديهى خواهد شناخت. اين كه امروز به ولايت فقيه چندان توجهى نمىشود و احتياج به استدلال پيدا كرده، علتش اوضاع اجتماعى مسلمانان عموماً، و حوزههاى علميه خصوصاً، مىباشد.
ولایت فقیه، امام خمینی، صفحه ۹، برداشت آزاد [
اینجا]
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۷:۲۸ ب.ظ توسط اشرفی
احمدی نژاد با
طرح تحول اقتصادی، باعث اتحاد ملّی شد اما با پشت کردن به کشورهای توسعه یافته، ایران را منزوی کرد. در همین حال ترس آمریکا از دستیابی ایران به انرژی هستهای موجب میشد تا به ایران حمله کند.
از آن مار بر پای راعی زند/ که ترسد سرش را بکوبد به سنگ
نبینی که گربه چو عاجز شود/ به چنگال درآرد چشم پلنگ
اکنون باید مدیریت کشور را کسانی به عهده بگیرند که بتوانند ضمن تعامل با اروپا، آمریکا را به فروپاشی داخلی امیدوار کنند تا آمریکا نیازی به حمله نبیند و ایران با استفاده از این فرصت، به تولید موشک بپردازد. در سال ۱۳۹۲ روحانی از میان اصلاح طلبان این مهم را به عهده گرفت که منجر به
برجام شد. اصل برجام، سرگرم کردن دشمن برای تولید موشک بود. اگر به مفاد آن عمل میشد رونق اقتصادی هم به وجود میآمد اکنون که عمل نشده خوشبین نبودن به آمریکا را نمایان کرد. احدی الحسنیین!
اگر شما مطالبه نکنیدپیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفتمدارای آیت الله طالقانی با منافقین
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۷:۴۴ ب.ظ توسط اشرفی
آیتالله سعیدی (امام جمعۀ قم)
از مادر شهید زینالدّین
از خواهر آیتالله خامنهای
از قابله نقل میکند که معظمله هنگام تولد یا علی گفت! [
اینجا]
من: شاید زائو یا علی گفته!
انتقاد به آیت الله سعیدی
+نوشته شده در چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۷:۴۱ ب.ظ توسط اشرفی
وَ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ... (
بقره ۲۳۱)
از من و بندگی من اگرش عاری هست/بفروشد که به هر گوشه خریداری هست [
اینجا]
+نوشته شده در دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۹:۲۱ ب.ظ توسط اشرفی
از یونس نحوی پرسیدند: اشعر شعرای جاهلیت كیست؟
گفت: امرؤالقیس اذا ركب، و النابغة اذا هرب، و زهیر اذا رغب، و الاعشی اذا طرب.
بزرگترین شاعران امرء القیس است آنگاه که سوار شود یعنی در وقتی که احساسات دلاوری و شجاعتش تحریک شود و بخواهد حماسه بگوید. شاعر دیگر نابغه ذبیانی است؛ آنگاه که تحت تاثیر واهمه و ترس قرار گیرد و بخواهد معتذر شود و از خود دفاع کند، شاعر دیگر زهیر بن ابی سلمی است آنگاه که چیزی را دوست بدارد و بخواهد توصیف کند. شاعر دیگر اعشی است آنگاه که به طرب آید. مقصود این مرد این است که هر یک از این شاعران در زمینه معین استعداد دارند.
سیری در نهج البلاغه، مرتضی مطهری، جلد ۱، صفحه ۲۵، برداشت آزاد [
اینجا]
شاعرترین شاعران عرب کیست؟
+نوشته شده در شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۹:۱۲ ب.ظ توسط اشرفی
لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَ لَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَ لَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنَا وَ ارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (
بقره ۲۸۶)
یری الناس دهناً فی قواریر صافیاتحمّل مردم
+نوشته شده در شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۹:۸ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۸:۵۶ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۷:۹ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۵:۳۹ ق.ظ توسط اشرفی
شبهای جمعه ماشینهای اطراف نجف فریاد میزدند: کربلا، کربلا، کربلا... یک روز با شیخی گفتم: بیا امشب طلبگی برویم کربلا! بیرون آمدیم. دیدم ماشین سوار نمیشود. گفتم: این ماشین آقا! گفت: بیا برویم. گفتم: آخر پیاده از نجف به کربلا!؟ با دست اشاره کرد و گفت: این کربلا... ده قدم رفتیم کربلا ظاهر شد!
مرحوم آیت الله شیخ محسن محقق اصلهای [
اینجا]
نماز آیت الله جوادی آملی
+نوشته شده در دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۴:۵۳ ق.ظ توسط اشرفی
از مناظرات مهم امام محمد تقی(ع) که در زمان مأمون عباسی در بغداد صورت گرفت، مناظره با یحیی بن اکثم، فقیه دربار عباسی بود. علت وقوع این مناظره، اعتراض سران عباسی به پیشنهاد ازدواج او با ام الفضل از سوی مأمون بود. مأمون برای اثبات درستی تصمیم خویش، به آنان پیشنهاد کرد تا جوادالأئمه (ع) را بیازمایند. جلسۀ مناظرهای ترتیب دادند. یحیی در مناظره، نخست مسئلهای فقهی درباره شخص مُحرمی که حیوانی را شکار کرده مطرح ساخت. امام جواد، وجوه گوناگون مسئله را مطرح کرد و از یحیی بن اکثم پرسید منظور وی کدام وجه است.
آیا این شخص، شکار را در حِلّ (خارج از محدوده حَرَم) کشته است یا در حرم؟
عالم به حکم حرمت شکار در حال
احرام بوده یا جاهل؟
عمداً کشته یا به خطا؟
آزاد بوده یا برده؟
صغیر بوده یا کبیر؟
برای اولین بار چنین کاری کرده یا برای چندمین بار؟
شکار او پرنده بوده یا غیر پرنده؟
از حیوانات کوچک بوده یا بزرگ؟
باز هم از انجام چنین کاری ابا ندارد یا از کرده خود پشیمان است؟
در شب شکار کرده یا در روز؟
در احرامِ عُمره بوده یا احرامِ حج؟
یحیی بن اکثم در جواب ماند. سپس خود امام جواد، مسئله را با صورتهای مختلف آن پاسخ گفت. درباریان و علمای عباسی پس از شنیدن جواب امام، بر تبحر او در فقه اعتراف کردند. [
اینجا]
+نوشته شده در یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲ ق.ظ توسط اشرفی
درباره زندگی حضرت جواد (ع)، اطلاعات چندانی در منابع تاریخی نیامده است. دلیل آن را محدودیتهای سیاسی حکومت عباسی، تقیه و عمر کوتاه او دانستهاند.
محمدبن علی بن موسی (ع) در مدینه متولد شد ( ۱۹۵ ه.ق)
در ۸ سالگی به امامت رسید (۲۰۳ ه.ق)
امامت آن بزرگوار ۱۷سال بود.
ام الفضل و
سمانه مغربیه همسران او بودند.
بعد از مرگ
مأمون عباسی در خلافت
معتصم عباسی زندگی کرد (۲۱۸ ه.ق)
در ۲۵ سالگی به شهادت رسید (۲۲۰ ه.ق)
جوانترین امام شیعیان به هنگام شهادت بود.
پیکر آن حضرت را در کنار جد بزگوارش موسی بن جعفر (ع) در کاظمین به خاک سپردند. [
اینجا]
+نوشته شده در یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۸:۷ ق.ظ توسط اشرفی
به گزارش منابع تاریخی، ازدواج جوادالأئمه با
ام الفضل، به درخواست
مأمون صورت گرفت. مأمون هدف خود را این میدانست که پدر بزرگ کودکی از نسل پیامبر (ص) و امام علی (ع) باشد. به گزارش شیخ مفید در کتاب الارشاد، مأمون به دلیل شخصیت علمی محمد بن علی و علاقهای که نسبت به او داشت، ام الفضل دختر خود را به ازدواج آن حضرت درآورد؛ اما برخی از پژوهشگران بر این باورند که این ازدواج با انگیزه و اهداف سیاسی انجام شده است از جمله اینکه مأمون میخواست از این راه، امام جواد و ارتباط او با شیعیان را کنترل کند. یا خود را علاقمند به علویان نشان دهد و آنان را از قیام علیه خود باز دارد. امام جواد(ع)
مهریه ام الفضل را معادل مهریه حضرت زهرا (۵۰۰ درهم) تعیین کرد.
همسر دیگر جوادالأئمه،
سمانه مغربیه است که کنیز بود و به دستور خودش خریداری شد. امام جواد، از ام فضل صاحب فرزندی نشد. و همه فرزندان او از سمانه بودند. [
اینجا]
+نوشته شده در یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۷:۳۹ ق.ظ توسط اشرفی
برخی از منابع، دلیل ملقب شدن پیشوای نهم شیعیان به جواد را، کثرت بخشش و احسان او به مردم دانستهاند. بر پایه نامهای که امام رضا(ع) از خراسان برای فرزندش جواد فرستاد، حضرت جواد از همان سالهای اولیهٔ زندگی، به سخاوتمندی معروف و زبانزد بوده است. هنگامی که پدرش در خراسان بود، اصحاب، ایشان را از درب فرعی خانه خارج میکردند تا با افراد کمتری مواجه شود که برای دریافت کمک گرد خانهاش تجمع میکردند. بر پایه این روایت، حضرت رضا(ع) نامهای به فرزندش فرستاد و به او سفارش نمود تا به حرف کسانی که به او میگویند از درب اصلی رفت و آمد نکند، گوش ندهد. علی بن موسی الرضا(ع) در این نامه به پسرش سفارش کرده بود که: «هر وقت میخواهی از خانه خارج شوی، مقداری سکه طلا و نقره همراه داشته باش. هیچکس از تو درخواستی نکند مگر اینکه چیزی به او بدهی. امام رضا(ع) همچنین سفارش بستگان نزدیک را به او کرده بود. [
اینجا]
که کریم است کریم است کریم است کریم
+نوشته شده در شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۵:۲۷ ب.ظ توسط اشرفی
امام جواد(ع) در حدود ۸ سالگی، به امامت رسید. به دلیل پایین بودن سن وی، میان شیعیان درباره امام پس از حضرت رضا(ع) اختلاف شد؛ برخی به دنبال
عبدالله بن موسی، برادر امام رضا رفتند، اما طولی نکشید او را شایسته امامت ندانستند و از او روگرداندند. برخی به
احمد بن موسی برادر دیگر حضرت رضا(ع) گرویدند و شماری نیز به
واقفیه پیوستند. با این حال، بیشتر اصحاب علی بن موسی الرضا(ع) به امامت فرزندش جواد معتقد شدند. منابع علت این اختلاف را کودکی جوادالائمه دانستهاند.
به گفته
نوبختی علت پیدایش این اختلاف، آن بود که آنان بلوغ را از شرایط امامت میدانستند. البته این مسئله در زمان حیات امام رضا(ع) نیز مطرح بود. حضرت رضا در واکنش به کسانی که خردسالی جوادالأئمه را مطرح میکردند به نبوت حضرت عیسی در کودکی استناد میکرد و میفرمود: «سن عیسی هنگامی که نبوت به وی عطا شد کمتر از سن فرزند من بوده است.»
همچنین در پاسخ به کسانی که شبهه کودکی امام جواد(ع) را مطرح میکردند، به آیاتی از قرآن درباره نبوت
حضرت یحیی در کودکی و سخن گفتن
حضرت عیسی در گهواره استناد میشد. خود او نیز در پاسخ به کسانی که مسئله سن او را مطرح میکردند، به جانشینی
حضرت سلیمان به جای حضرت داود، در کودکی اشاره میکرد و میگفت: هنگامی که حضرت سلیمان کودکی بیش نبود و گوسفندان را به چرا میبرد،
حضرت داود او را جانشین خود کرد اما علمای بنیاسرائیل آن را انکار میکردند. [
اینجا]
+نوشته شده در شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۳:۵ ب.ظ توسط اشرفی
اللّٰهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ يَا أَسْمَعَ السَّامِعِينَ وَ يَا أَبْصَرَ النَّاظِرِينَ وَ يَا أَسْرَعَ الْحاسِبِينَ وَ يَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِينَ، بِمُحَمَّدٍ خاتَمِ النَّبِيِّينَ، رَسُولِكَ إِلَى الْعالَمِينَ وَ بِأَخِيهِ وَ ابْنِ عَمِّهِ الْأَ نْزَعِ الْبَطِينِ ... [
اینجا]
این زیارت ۸۰۰ سال است که در کتابهای دعا و حدیث ذکر میشود و اگر معنای بدی داشت فرهیختگان شیعه و حتی مردم عربزبان آن را درک میکردند و امام را با این الفاظ زیارت نمیکردند [
اینجا]
سید بن طاووس ۸۰۰ سال و شیخ عباس قمی ۸۰ سال با ما فاصله دارد [
اینجا]
انتقاد سروش به انزع البطین
+نوشته شده در شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۳:۵۲ ق.ظ توسط اشرفی
مَالِكٌ وَ مَا مَالِكٌ! وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ جَبَلًا لَكَانَ فِنْداً، وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً، لَايَرْتَقِيهِ الْحَافِرُ وَ لَايُوفِي عَلَيْهِ الطَّائِرُ
هنگامى كه خبر شهادت «مالك اشتر» رحمةاللّه عليه به امام عليه السلام رسيد، فرمود:
مالك، امّا چه مالكى! به خدا سوگند اگر كوه بود، يكتا بود و اگر سنگ بود، سرسخت و محكم بود، هيچ مركبى نمىتوانست از كوهسار وجودش بالا رود و هيچ پرندهاى به اوج آن راه نمىيافت.
نهج البلاغه، حکمت ۴۴۳، برداشت آزاد [
اینجا]
+نوشته شده در شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۹ ق.ظ توسط اشرفی
ابن ابی الحدید نوشته حضرت زهرا به مسجد آمد و در مقابل مردم برای احقاق حق با تکیه بر آیات قرآن و رسالت پیغمبر یک ساعت ناله زد، گریه کرد و سخن گفت. بین مردم اختلاف شد عدهای گریه کردند که چرا سقیفه تشکیل شد؟ چرا ابوبکر خلیفه شد؟ ابن ابی الحدید میگوید ابوبکر ما وقتی اوضاع را آشفته دید بالای پلۀ سوم منبر پرید، جای پیغمبر نشست، عربدهای کشید و گفت مردم چرا در شما سستی میبینم؟ إِنَّمَا هُوَ ثُعَالَةٌ شَهِيدُهُ ذَنَبُهُ ...
شرح نهج البلاغة، ابن ابي الحديد، جلد ۱۶، صفحه ۲۱۵، برداشت آزاد [
اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۶:۱۹ ب.ظ توسط اشرفی
هشام بن حکم میگوید:
از امام صادق(ع) پرسیدم، آیا مردم، کمالات معنوی و الهی امام علی(ع) را نمیشناختند؟
امام صادق(ع) فرمود: چرا؛
پرسیدم: پس چرا این همه بلا و مصیبت به سر آن حضرت آوردند؟
حضرت در پاسخ فرمود: حسد! [
اینجا]
پیغمبر در خطبۀ غدیر فرمود: اِنَّ اِبْلیسَ اَخْرَجَ آدَمَ مِنَ الْجَنَّةِ بِالْحَسَدِ ... [
اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۵:۴۱ ب.ظ توسط اشرفی
سازمان منافین چه کند؟ با امام و منتظری و مطهری و بهشتی که نمیتوانست کار کند. آمد سراغ آقای طالقانی و منافقانه گفت: پدر طالقانی!
قرار شد آقای طالقانی با اینها مدارا کند تا دستشان برای ملّت رو شود. [
اینجا]
اسدالله بادامچیان، عضو حزب مؤتلفه اسلامی، مستند پدر طالقانی ۵، دقیقه ۲۸:۲۸، برداشت آزاد
مرحوم آیت الله طالقانی با اینها مدارا کرد تا کنار انقلاب بمانند نه در مقابل انقلاب تا نماز جمعه...
مستند پدر طالقانی ۵، دقیقه ۳۳، برداشت آزاد [
اینجا]
من: آیا این موضوع در مورد آیت الله منتظری، خاتمی، هاشمی رفسنجانی، و روحانی هم صادق است؟
سید محمود بعداً آیت اللهمهر خاتمتفلمّا جنّ عليه اللّيل رأى كوكبا
+نوشته شده در چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۵:۲۵ ب.ظ توسط اشرفی
امام صادق (ع) مىفرماید: فاطمه سلامالله علیها بعد از پدرش ۷۵ روز زندگی کرد. حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین خدمت ایشان مىآمد و به ایشان تعزیت عرض مىکرد و مسائلى از آینده نقل مىکرد و حضرت امیر هم آنها را نوشته است.
صحیفه نور، جلد ۱۹ از ۲۲، صفحه ۲۷۸، برداشت آزاد [
اینجا]
+نوشته شده در سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۸:۵۴ ب.ظ توسط اشرفی
شب نهم محرم یا شب تاسوعا، مختص به قمر بنیهاشم، علمدار کربلا و بزرگترین یار و یاور امام حسین (ع) است. [
اینجا]
نگاهی به قمر بنی هاشم [
اینجا]
+نوشته شده در دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۵:۲۰ ق.ظ توسط اشرفی
مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی در کتاب تجرید الاعتقاد در مبحث امامت، در باره غیبت ولی عصر میگوید: غیبته منّا [
اینجا]
در تقریرات اصول آیت الله سبحانی از قول امام خمینی رحمه الله آمده است: غیبت ایشان به خاطر مصالحی است که خداوند به آن آگاه است؛ نه به خاطر تقصیر ما! چرا که شیعه در اقصی نقاط عالم، استدعای تعجیل در ظهور ایشان را دارند. [
اینجا]
حقیقت غیبت از منظر روایات، محسن رحیمی جعفری، صفحه ۱۹۱، برداشت آزاد [
اینجا]
+نوشته شده در یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲:۳۷ ق.ظ توسط اشرفی
از بهلول پرسیدند: آیا میخواهی قاضی شوی؟
گفت: نه!
پرسیدند: چرا؟
گفت: نمیخواهم نادانی ميان دو دانا باشم؛
زیرا شاكی و متهم اصل ماجرا را میدانند؛ فقط قاضی نمیداند!
+نوشته شده در یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱:۲۴ ق.ظ توسط اشرفی
صَحابَه، به مسلمانانی گفته میشود که پیامبر اکرم(ص) را ملاقات کرده و تا پایان عمر به او ایمان داشتهاند. شمار صحابه پیامبر(ص) را بیش از ۱۰۰ هزار نفر دانستهاند. بنابر اعتقاد اهل سنت، همه صحابه عادل بودهاند و چنانچه عملی خلاف عدالت از آنان سر زده باشد، به سبب خطای در اجتهاد بوده است، ولی از نظرگاه شیعه، صحابه از این لحاظ با دیگر مسلمانان فرقی ندارند و عدالت هر یک از آنها باید به طریق معتبر ثابت شود. برای زنان نیز تعبیر "صحابیات" به کار رفته است. [
اینجا]
+نوشته شده در شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۹:۲۴ ب.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۳:۹ ق.ظ توسط اشرفی
+نوشته شده در چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۳ ب.ظ توسط اشرفی
کدام نماز؟
سائل رستگار صفحه ۱۴ از کنزالفوائد...
+نوشته شده در چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۸:۳۰ ب.ظ توسط اشرفی