نکات

و ما محمد الا رسول

قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا
مصعب بن عمیر قامتش شبیه رسول خدا بود. وقتی در جنگ اُحد کشته شد، قاتل گمان کرد پیامبر را کشته است، فریاد زد! محمد کشته شد! برخی از مسلمانان که گریختند، نازل شد: اگر پیامبر بمیرد به جاهلیت بر می‌گردید؟
+نوشته شده در جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۶:۵۵ ب.ظ توسط اشرفی  

کوه احد

در ناحیه شمالی مدینه، رشته کوهی به طول شش کیلومتر از شرق به غرب کشیده شده است که به دلیل جدایی آن از دیگر رشته‌کوه‌ها «اُحد» خوانده می‌شود. این همان کوهی است که یک‌سال بعد از جنگ بدر، یعنی سال سوم هجری، جنگ احد در آن واقع شد. با غفلت مسلمانان حدود هفتاد نفر از جمله حمزه، مصعب‌بن‌عمیر و حنظله‌غسیل‌الملائکه شهید شدند و به یاد آنان مقبره ای در دامنه کوه ایجاد شد.
+نوشته شده در جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۲ ق.ظ توسط اشرفی  

اتمام حجت بر امام علی(ع)

فرمود: نمی‌خواستم حکومت را قبول کنم، ولی مردم چنان هجوم آوردند که نزدیک بود حسن(ع) و حسين(ع) زير دست و پا بمانند. لباس من از دوطرف پاره شد. پیرمردها عصایشان را و دختران جوان حجابشان را از شوق فراموش کردند. حجت بر من تمام شد. قبول کردم، اما می‌دانستم بعداً چه اتفاقی خواهد افتاد./برداشت آزاد
آن روز دیده بودم این فتنه ها که برخاست


+نوشته شده در پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۷:۴۱ ب.ظ توسط اشرفی  

امیدبخش‌ترین آیه قرآن

بشربن شریح می‌گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم امیدبخش‌ترین آیه کدام است؟
فرمود: شما چه می‌گویید؟
گفتم: قل یا عبادی‌الذین اسرفوا علی انفسهم لاتقنطوا من رحمة‌الله
فرمود: ولی در نظر ما؛ و لسوف یعطیک ربک فترضی
تفسیر فرات، فرات‌ بن ابراهیم، برداشت آزاد
وگر دردهد یک صلای کرم
+نوشته شده در پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۶ ق.ظ توسط اشرفی  

یا من ارجوه لکلّ خیر

این دعای ماه رجب را امام صادق(ع) در تمام حالات، به خصوص بعد از نمازهای یومیه سفارش کرده‌اند. اینجا دست به لحیه شدن نیست، دست به چانه گرفتنِ انسانِ مضطر است. امام صادق(ع) از همان اول دعا دست به چانه شريفشان می‌گذاشتند و سبابه دست راست را حركت می‌دادند و اين دعا را می‌خواندند تا به «يا ذا الجلال و الاكرام» که می‌رسيدند، دست مبارک را بیشتر حرکت می‌دادند. لذا زن هم می‌تواند این دعا را بخواند.
آیت الله جوادی آملی، برداشت آزاد
پس چرا می‌گوید حرم شیبتی علی النار؟
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۱ ب.ظ توسط اشرفی  

اعزام مبلّغ به ژاپن

از ژاپن تقاضای مبلّغ کردند. مرحوم آقاشیخ عبدالکریم به آقایی که واردتر از دیگران بود دستور داد به ژاپن برود. می‌گفت من قبول نکردم، تا در بلاد کفر نمیرم. در نتیجه از مصر عده‌ای رفتند و بیست هزار نفر، مسلمانِ سنّی تربیت کردند.
تعلیم و تربیت در اسلام، مرتضی مطهری، صفحه ۱۵۳، برداشت آزاد [اینجا]
حرمت اقامت در بلاد کفر
و ما كان المؤمنون لينفروا كافّة
هم مباحث میرزای شیرازی
عقد مادرش را هم بخوان
+نوشته شده در یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵ ق.ظ توسط اشرفی  

اشکال و جواب درس خارج آیت الله خامنه‌ای

یکی از دوستان در درس خارج آیت الله خامنه‌ای حاضر می‌شد اما معمولاً مطالعه‌نکرده سؤالاتی مطرح می‌کرد و آقا به سؤالات پاسخ می‌دادند. چند بار که سؤال و جواب می‌شد، آقا به عنوان مزاح می‌گفتند: حالا شما اجازه بدهید آنچه را که من مطالعه کرده‌ام بگویم بعد شما چیزی را که مطالعه نکرده‌اید بگویید. در موردی هم به یک نفر گفتند: حالا شما به حرف‌هایی که من زدم فکر کنید، شاید خدا به دلتان انداخت که حرف حق را بپذیرید.[اینجا]
گر شوم مشغول اشکال و جواب
+نوشته شده در شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۵:۸ ب.ظ توسط اشرفی  

اشرف‌الدین حسینی گیلانی

سیدی بود یک لا قبا؛ نه بیم داشت، نه احتیاج؛ نشریۀ فکاهی نسیم شمال را می‌نوشت. می‌گفت:
لال شوم کور شوم کر شوم/لیک محال است که من خر شوم
دولت‌ها از دستش به ستوه آمدند. سرانجام او را به عنوان دیوانه به دارالمجانین فرستادند و با زنجیر آهنین بستند. بیچاره هرچه نامه نوشت و لابه کرد گوش شنوا نیافت و عاقبت سر به نیست شد. [اینجا]
نام و نسب اشرف الدین گیلانی
+نوشته شده در جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۸ ق.ظ توسط اشرفی  

از پا حسين افتاد و ما بر پای بوديم

از پا حسين افتاد و ما بر پای بوديم/زينب اسيری رفت و ما بر جای بوديم
از دست ما بر ريگ صحرا نطع کردند/دست علمدار خدا را قطع کردند
نوباوگان مصطفی را سر بريدند/گل های بستان خدا را سر بريدند...
روزی که در جام شفق مل کرد خورشيد/بر خشک چوب نيزه ها گل کرد خورشيد
انتقاد سروش به شعر علی معلم
+نوشته شده در یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۶ ب.ظ توسط اشرفی  

دکتر شریعتی در مجلس روضه

شب عاشورا بود، عاشورای سال 49؛ گفتم بروم به مجلس روضه ای از همین روضه ها که همه جا هست و صدایش از هر کوچه و خانه امشب بلند است. دیدم ایمان و تعصب من به عظمت حسین و کار حسین بیش از آن است که بتوانم آن همه تحقیر ها را بشنوم و تحمل کنم. منصرف شدم[روضه دکتر شریعتی]
کُمیت و دِعبِل خُزاعی
تحریف واقعه با روضة الشهداء
زمان ذکر مصیبت


+نوشته شده در یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲:۴۲ ب.ظ توسط اشرفی  

هل من ناصر ینصرنی؟

این که حسین(ع) همه عزیزانش را در خون می‌بیند و فریاد می‌زند: آیا کسی هست مرا یاری کند، مگر نمی‌داند کسی نیست؟ این سؤال از تاریخ فردای بشری است.
دکتر شریعتی، حسین وارث آدم، [اینجا]
+نوشته شده در یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲:۴ ب.ظ توسط اشرفی  

مرگ انسانیت در عاشورا

محرّم که شروع می شود دلم می گیرد. بیشتر برای آنچه بشریّت در آن روز از دست داد. همه آنهایی که رو در روی امام(ع) صف کشیدند، خوب می دانستند که با چه کسی در ستیزند. وقتی کسی با اذعان به حقانیتِ طرف مقابل با او می جنگد و سفاکانه خونش را می ریزد و خاندانش را به اسارت می گیرد بدون شک ابتدا انسانیّت را در خود کشته است./دکتر شریعتی
فرق مارقین با قاسطین
+نوشته شده در یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱:۵۱ ب.ظ توسط اشرفی  

در مسلخ عشق

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند/ روبه ‌صفتان زشت‌خو را نکشند
گر عاشق صادقی ز مردن مهراس/ مردار بود هر‌ آن‌که او را نکشند


+نوشته شده در یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۷:۱۹ ق.ظ توسط اشرفی  

صحابه بعد از پیامبر اکرم

اکنون ۵۰ سال از رحلت پیامبر گذشته و حوالی سال ۶۰ هجری است. شاگردان مکتب محمد (ص) سه گروه شده‌اند. گروهی مثل ابوذر، عمار، عبدالله بن مسعود، میثم و حُجر بن عدی که نتوانستند انحراف را تحمل کنند، فریاد زدند و کشته شدند. گروه دوم مثل عبدالله بن عمر که می‌خواهد بهشت را به جای جبهه در خلوت عبادت به‌دست آورد. گروه سوم مثل ابودرداء، ابوهریره، ابوموسی که از جبهه بدر و احد و حنین افتخاراتی آوردند و در کاخ سبز معاویه فروختند و پولش را گرفتند. هر روایت یک دینار، نرخ رسمی‌اش!
شهادت، دکتر شریعتی، صفحه ۱۲، برداشت آزاد
+نوشته شده در شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۵:۲۳ ب.ظ توسط اشرفی  

حسین(ع) وارث نهضت محمد(ص)

حسین(ع) به عنوان وارث نهضتی که محمد(ص) ایجاد کرد و علی(ع) ادامه داد و حسن(ع) آخرین مقاومت‌ها را کرد، اکنون هیچ چیز به ارث نمی‌برد. نه سپاه، نه سلاح، نه زر، نه زور، و نه حتی گروه متشکلی!
شهادت، دکتر شریعتی، صفحه ۱۲، برداشت آزاد
+نوشته شده در شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۳:۲ ب.ظ توسط اشرفی  

قدرت امام حسن مجتبی(ع)

قدرت امام حسن(ع) به عنوان رهبر نیرویی که به نام اسلام هنوز دارد مقاومت می‌کند به اندازه‌ای است که وقتی از دنیا می‌رود، در خودِ مدینه که شهر جد و پدر و مادر و خانواده اوست، امکان این را ندارد تا در جایی که خودش می‌خواهد دفن شود. در قبرستان عمومی شهر دفنش می‌کنند. اکنون نوبت حسین است.
شهادت، دکتر شریعتی، صفحه ۱۰، برداشت آزاد
شهادت امام حسن مجتبی(ع)
+نوشته شده در شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲:۴۵ ب.ظ توسط اشرفی  

آیا صلح تحمیلی شکست است؟

امام حسن مجتبی(ع) وارث حکومتی است که از پدر مانده و فرماندۀ سپاهی است که نفاق تا اعماق صمیمی‌ترین یارانش نفوذ کرده و جاسوسان بنی امیه تا خلوت خانۀ او محرم شده‌اند. صلح تنها راه چاره، یعنی بیچارگی‌ایی است که امام حسن(ع) به ناچار می‌پذیرد. زیرا شکست خورده است. شکست خورده صلح نمی‌کند؛ بلکه صلح بر او تحمیل می‌شود؛ درست مثل شکست!
دکتر شریعتی، شهادت، صفحه ۱۰، برداشت آزاد
صلح تحمیلی در بیان امام خمینی
کنون صبر باید بر این داغ‌ها
چو بینی که یاران نباشند یار
گاهى شهادت آسان‌تر از زنده ماندن است
تلاش معاویه برای موروثی کردن خلافت
وعده معاویه به جعدة بن اشعث
نادرشاه را افسرانش کشتند
+نوشته شده در شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲:۲۹ ب.ظ توسط اشرفی  

علی(ع) فربانی پل ارتباطی

عثمان پایگاه مغناطیسی می شود و همه عناصر ضدانقلابی را جمع می کند. پلی می شود بین دوره انقلاب و جاهلیت که از روی آن پلیدترین عناصر اشرافیت می گذرند و بهترین پایگاه هایی را که با جهاد مهاجرین و انصار به دست آمده بود، اشغال می کنند. وسیله ای شد که خورندگان فرزندان انقلاب، بر انقلاب چیره شوند و جهادگران قربانی شوند. نخستین قربانی علی(ع) بود تا به دست مقدسان بی شعوری که بازیچه دشمنان باشعورند، کشته شود./شهادت، دکتر شریعتی، صفحه10 برداشت آزاد
شروع لغزش خواص


+نوشته شده در شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱:۴۳ ب.ظ توسط اشرفی  

گیاه شناسی

این عشَقه است [تصویر] نوعی پیچک که عرضۀ آن را ندارد تا روی پای خودش بایستد. خودش را به تنۀ چنار بلند چسبانده است و از شیرۀ جان او می مکد. [لئیم] آخر چه؟ چنار را خشک می‌کند، خودش هم خشک می‌شود. و این کدو تنبل است [تصویر] تمام عشقش همین است که روی زمین پهن شود. همه علف‌ها، بوته‌ها و گل‌ها را زیر بگیرد و مثل یک خلط نچشیده که لگدش کرده باشند، پیش برود. [سَفاف] و امّا این سپیدار است [تصویر] فقط یک وجب از زمین را گرفته است. سرتان را بالا بگیرید، کلاه از سرتان نیفتد، می‌بینید تا کجا قد کشیده است؟
گیاه شناسی، دکتر شریعتی، برداشت آزاد
+نوشته شده در شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۶:۳۷ ق.ظ توسط اشرفی  

دلایل ورم پای دیابتی

یکی از شایع ترین علل ورم‌ پا، داروهایی است که بیمار مصرف می‌کند.
قرص فشار خون آمْلودیپین و گلوتازون اگر ورم زیاد باشد باید دارو را قطع کنند.
درگیری کلیوی حتما باید کلیه از نظر دفع پروتئین چک‌ شود.
کمبود پروتیئن گاهی ورم پا در بیمار کلیوی نشانه کمبود پروتیئن است
نارسایی قلب راست گاهی ورم‌پا در بیمار کلیوی نشانه نارسایی قلب راست است
نارسایی کبدی گاهی ورم‌ پا نشانه نارسایی کبدی است که به آن سیروز گفته می‌شود.
لخته شدن خون مشخصه این مورد آن است که فقط یک‌پا ورم‌ می‌کند و گاهی دردناک است.
پس برای ورم پا باید به پزشک مراجعه شود و پزشکان قبل از تجویز آزمایش خون٬ سونوگرافی و سی تس اسکن، حتماْ معاینه دقیق انجام دهند و به طور کامل داروهای مصرفی را بررسی کنند. [اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۶:۸ ب.ظ توسط اشرفی  

سبک شمردن نماز

بعضی شهادت امام صادق(ع) را در سال ۱۴۸ دانسته‌اند و برخی روز شهادت را نیمه رجب گفته‌اند. علت شهادت، انگور زهرآلودی بود که به حضرت خورانده شد. وقتی زمان شهادت آن حضرت فرا رسید دیده‌های خود را گشود و فرمود بستگان مرا گرد آورید؛ همه گرد آمدند؛ حضرت به‌ جانب ایشان نظر کرد و فرمود: شفاعت ما به کسی که نماز را سبک شمارد نمی‌رسد. [مفاتیح]
+نوشته شده در جمعه ۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۵:۵۹ ب.ظ توسط اشرفی  

تبدیل یک استثنا به قاعده

+نوشته شده در جمعه ۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۵:۸ ب.ظ توسط اشرفی  

پذیرش حکم حکومتی

+نوشته شده در جمعه ۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۹:۵۸ ق.ظ توسط اشرفی  

اختلاف حسنین(ع) بر صلح با معاویه

+نوشته شده در پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۸ ب.ظ توسط اشرفی  

امام حسین(ع) قیام نکرد

هیچ سند معتبری وجود ندارد که ثابت کند هدف امام حسین قیام و انقلاب بوده است. این واژه ترمولوژی زمانه ماست و ارتباطی با انگیزه امام حسین ندارد، بلکه ایشان برای فرار با بیعت از یزید به سوی کوفه رفت. [سروش]
+نوشته شده در پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۹:۵۷ ب.ظ توسط اشرفی  

راهکارهای مهم برای سلامت پا در دیابت

اصولا بیماران دیابتی مستعد بیماری های عروقی هستند. یکی از نکات مهم، پا است. پا، قلب دوم انسان است. چرا برای دیابتی ها خیلی مهم است؟ چون خطر ایجاد زخم پا در طول عمرشان ۱۰ در صد است. یعنی از ۱۰۰ نفر ۱۰ نفر دچار زخم پا می شوند و از این ۱۰ نفر، انگشت یک نفر قطع می‌شود. درمان زخم پا خیلی سخت است چون خیلی از این بیماران دچار نوروپاتی و تعداد درصد بالایی از آنان دچار واسکولوپاتی اند. وقتی پا زخم بشود، این زخم به سادگی خوب نمی‌شود. بعد از مدتی عفونت می‌کند. پیشرفت می‌کند به عضله و بعد به استخوان می‌رسد.
داروها از طریق گردش خون به محل می‌رسند اگر گردش خون به درستی صورت نگیرد، هرچه آنتی‌بیوتیک مصرف کنید به محل زخم نمی‌رسد بلکه میکروب بیشتر رشد می‌کند و بافت‌مردگی (نکروز Necrosis) به‌وجود می‌آید که باعث می‌شود پا سیاه و قطع شود. شایع‌ترین علت قطع پا بعد از رانندگی، دیابت است. چکار کنیم به وجود نیاید؟
باید قند را خوب کنترل کنید و A1c را زیر ۷ نگه دارید. پابرهنه روی سطح زبر راه نروید. پاها را هر روز بشویید و لای انگشتان پا را با دستمال کاغذی خشک کنید تا رطوبت باعث رشد قارج نشود. کفش تنگ و نوک تیز نپوشید. ناخن‌ها را افقی بگیرید. عمیق نگیرید. گوشه‌ها را نگیرید. سوهان بزنید. عصرها کفش بخرید چون پاها، عصر مقدار کمی ورم می‌کند. جوراب نخی بپوشید و مثل یک باغبان که آب را به گل می‌رساند خون را به پا برسانید. [اینجا]
+نوشته شده در پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۹:۳۴ ق.ظ توسط اشرفی  

كعب الاحبار

كعب الاحبار، يهودىِ تازه مسلمانى است كه نه تنها پيامبر را نديد، بلکه در زمان عمَر مسلمان شد و در زمان عثمان هم از دنيا رفت. اين كعب، قطبِ علماى يهود بود كه مسلمان شد. بعد بنا كرد راجع به مسائل اسلامى حرف زدن! در مجلس جناب عثمان چيزى گفت كه ابى‌ذر عصبانى شد و گفت «تو حالا دارى براى ما از اسلام و احكام اسلامى سخن مى‌گويى؟!» وقتى دنياطلبى بر کسانی حاكم شد كه عمری بى‌اعتنا به زخارف دنيا بوده‌اند، آن وقت کعب الاحبار سررشته‌دار امور اسلامی مى‌شود.
عبرت های عاشورا، آیت الله خامنه ای، برداشت آزاد
+نوشته شده در چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۷ ب.ظ توسط اشرفی  

تصمیم عمرسعد

به عمر سعد گفتند اگر به جنگ با حسین بروی حکومت ری را به تو می دهیم. یک شب مهلت خواست تا فکر کند. تا صبح فکر کرد، بالأخره گفت من ملک ری را می خواهم. وقتی درون تهی است، دست و پا مى‌لغزد. اگر يك سال هم فكر می کرد، باز هم اين تصميم را می گرفت./عبرت های عاشورا، آیت الله خامنه ای، برداشت آزاد
+نوشته شده در چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۳:۲۱ ق.ظ توسط اشرفی  

تو باهوش شدی یا ما احمق شدیم؟

ولیدبن عقبه، هم به حماقت معروف بود، هم به فساد. همان کسی است که خبری آورد و عده ای به خطر افتادند و آیه «ان جاءكم فاسق بنبأ فتبيّنوا» در باره اش نازل شد. وقتی بعد از سعدبن ابى وقّاص حاکم کوفه شد، سعد به او گفت: تو با هوش شدی یا ما احمق شدیم که تو بر ما حاکم ما شدی؟/عبرت های عاشورا، آیت الله خامنه ای، برداشت آزاد 
+نوشته شده در چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۵ ق.ظ توسط اشرفی