نکات

شوخی با نامحرم

ابوبصير می‌گوید: با زن مسلمانی که به او قرآن مى‌آموختم، شوخى كردم! وقتى خدمت امام باقر(ع) رسيدم، فرمودند: به آن زن چه گفتى؟ من از شرم، سرم را پایین انداختم و توبه كردم.
بحار الأنوار، جلد ۴۶ از ۱۱۰، صفحه ۲۴۷، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۰ ب.ظ توسط اشرفی  

خوردن آب و خاک

یکی از سوالات کنکور ۱۳۹۶ برای گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی این بود:
کفارۀ کسی که با خوردن آب یا با خوردن خاک روزۀ خود را عمداً باطل کرده، چه تفاوتی با هم دارد؟
آقای دکتر محمدعلی موحد انتقاد کرده است که کدام مسلمان عاقل در مقابل خود یک قدح آب و یک بشقاب خاک می‌گذارد و به این می‌اندیشد که روزه‌اش را با آب باطل کند یا با خاک؟ آیا چنین کسی دیوانه نیست؟ این مسائل نسل جوان را از دین و دانش بیزار می‌کند.
روزنامه اطلاعات، ۲۶ تیر ۱۳۹۶، برداشت آزاد [اینجا]
من: طراح سوال، حکم باطل کردن روزه را با فعل حرام پرسیده است.
+نوشته شده در جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۱ ب.ظ توسط اشرفی  

وسوسه

یکی از موارد وسوسه، اقتدا نکردن به کسانى است که به حکم نص و فتوا محکوم به عدالت هستند. شیطان شخص وسواسى را مهار می‌کند؛ در گوشۀ مسجد از جماعت مسلمین کناره می‌گیرد و فرادى نماز مى‌خواند ولى از امامت مضایقه ندارد با اینکه کار امامت سخت‌تر و جاى شبهه در آن بیشتر است.
امام خمینی، چهل حدیث، حدیث ۲۵، صفحه ۵۳۸، برداشت آزاد [اینجا]
تو که چراغ نبینی


+نوشته شده در دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۴۳ ب.ظ توسط اشرفی  

انتقاد امام خمینی به غزالی

شیخ غزالی به خیال این‌که اهل علم اخلاق است، علم فقه را از علوم دنیایی و فقها را از علمای دنیا دانسته است؛ با این‌که این علم از اعزّ علوم آخرت است. [اینجا]
امام خمینی، شرح چهل حدیث، صفحه ۵۲۸، برداشت آزاد
جایگاه فقه
افول اخلاق سروش
+نوشته شده در دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۵:۴۵ ب.ظ توسط اشرفی  

یا شیخنا لو جئتنا

لوجدتنا نحن الضّيوف و انت ربّ المنزل
فما لبث أن جاء بعجل حنیذ
اگر بریان کند بهرام گوری
+نوشته شده در دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۸ ق.ظ توسط اشرفی  

انبیا نزاع ندارند

اگر تمام انبیا و اولیاء در یک محل جمع شوند نزاع نمی‌کنند. چون نزاع از خودخواهی است.
صحیفه امام خمینی، جلد ۱۱، صفحه ۳۸۱، برداشت آزاد [اینجا]
چون که بی‌رنگی اسیر رنگ شد
+نوشته شده در دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۵ ق.ظ توسط اشرفی  

بلیزر امام

در مصاحبه‌ای که روزنامه شهروند با هاشم صباغیان، یکی از اعضای دولت مهندس بازرگان انجام داده است، صباغیان خودش را مسئول کمیته استقبال از امام معرفی می‌کند در صورتی که هنگام بازگشت امام به ایران، مرتضی مطهری مسؤلیت کمیته استقبال از امام را شخصاً به عهده گرفت. [اینجا]
خبرنگار از صباغیان می‌پرسد: شما هم سوار بلیزر شدید؟ می‌گوید: خیر؛ پیش‌بینی شده بود که در عقب بلیزر من و مرحوم احمد‌آقا و آقای مطهری بنشینیم اما آقا گفتند: تنها احمد بنشیند. خبرنگار می‌پرسد: چرا؟ صباغیان می‌گوید: به گمانم دوست نداشت آقای مطهری بنشیند! [اینجا]
از فرودگاه تا بهشت زهرا
+نوشته شده در یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۰ ق.ظ توسط اشرفی  

قصّه‌های خوب برای بچّه‌های خوب

کارهای مهدی آذریزدی، یک فرق اساسی با بقیّه داشت. این که آذریزدی هیچ چیزی از خودش ننوشت. آذریزدی هرچه نوشت، بازنویسی ادبیات کهن ما بود. مجموعه‌ای که او با عنوان «قصّه‌های خوب برای بچّه‌های خوب» آماده کرد، بازنویسی قصه‌هایی بود که پدر و مادرها قبلاً شنیده بودند.
آیت الله خامنه ای، برداشت آزاد [اینجا] دقیقه ۰۲:۱۵[اینجا]
+نوشته شده در شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴ ب.ظ توسط اشرفی  

خواب فرار از اسارت

امروز تصمیم گرفتم از اسارت فرار کنم که از خواب بیدار شدم.
برچسب‌ها: خواب
+نوشته شده در شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۳:۱۸ ب.ظ توسط اشرفی  

ملاقات امام با علی معلم

فاطمه طباطبایی می‌گوید: آقای معلم توی اتاق آمد و پایین تخت امام ایستاد. نه او ‏غیر از سلام‏ حرفی زد نه امام، فقط به هم نگاه می‌‏کردند، آقای معلم دعا می‏‌خواند، امام هم نگاه می‏‌کردند. بعد آقای معلم خداحافظی کرد و رفت. عرض کردم: آقا! این آقای معلم کیست؟ ایشان که معمم نیستند، چه آشنایی با شما دارند؟ امام فرمودند: با ایشان هم‏‌مدرسه‌‏ای بودم، او در یک وادی بود، من در وادی دیگر! او به یک‌سری از مسائل اعتقاد داشت که من به آن شکل ‏‌اعتقاد نداشتم، ولی نمی‏‌دانم چه چیزی باعث شد که ما با هم رفیق بودیم.
فصل صبر، خاطراتی از ایام بیماری و ارتحال امام، صفحه ۹۵، برداشت آزاد [اینجا]
چون برسی به کوی ما خامشی است خوی ما
انس اگر حکم براند
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۶ ب.ظ توسط اشرفی  

فیلم گاو آموزنده بود

امام خمینی، صحیفه نور، جلد ۱۲ از ۲۲، صفحه ۸۵، برداشت آزاد [اینجا]
مش حسن دلبستگی خاصی به گاوش دارد. روزی به شهر می‌رود و گاو در روستا می‌میرد. مردم وانمود می‌کنند که حیوان گریخته است ولی او باور نمی‌کند و اعتقاد دارد اهالی روستا آن را کشته‌اند. از آن پس حالش دگرگون می‌شود و خود را به جای گاو می‌پندارد. مردم تصمیم می‌گیرند او را برای مداوا به شهر ببرند؛ ولی در بین راه می‌گریزد و به درّه‌ای سقوط می‌کند و می‌میرد. [اینجا]
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۵۱ ب.ظ توسط اشرفی  

شب قدر چند سال است؟

لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر؛ شب قدر بهتر از هزار ماه است. هزارماه، هشتاد و سه سال و چهار ماه است. یعنی ارزش شب قدر بيش از هشتاد و سه سالى است كه فاقد شب قدر باشد.
محمد تقی مصباح یزدی، نقش تقليد در زندگی انسان، صفحه۱۳، برداشت آزاد [اینجا]
هزار ماه هشتاد و سه سال است
+نوشته شده در سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۳۵ ب.ظ توسط اشرفی  

پیچ و خم زندگى

من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش مى‌کنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد، نگذارید پیش کسوتان شهادت و خون در پیچ و خم زندگى روزمره خود به فراموشى سپرده شوند.
امام خمینی، صحیفه نور، جلد۲۰ از ۲۲، صفحه ۲۴۰، برداشت آزاد [اینجا]
چنان قحط سالی شد اندر دمشق
+نوشته شده در دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۱۰ ق.ظ توسط اشرفی  

انتقاد شهید مطهری به سعدی

سعدی‌ نصایح بسیار سودمندی دارد که از متن اسلام گرفته شده است ولی در سخنانش‌ این چیزها هم هست:
من آن مورم که در پایم بمالند/ نه زنبورم که از نیشم بنالند
مگر امر دائر است که انسان یا مور باشد یا زنبور؟! نه مور باش نه زنبور! بعد می‌گوید:
چگونه شکر این نعمت گزارم/ که زور مردم آزاری ندارم
هنر این است که زور داشته باشی و نیازاری! زبان حال یک مسلمان این است:
چگونه شکر این نعمت گزارم/ که دارم زور و آزاری ندارم
مرتضی مطهری، فلسفه اخلاق، صفحه ۱۴۹، برداشت آزاد [اینجا]
فضیلت ناتوانی
انتقاد قرائتی به شعر موسی و شبان
ما درخت افکن نه‌ایم آنها گروهی دیگرند
+نوشته شده در دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱:۲۴ ق.ظ توسط اشرفی  

جمع سالم بین عقل و نقل و شهود

با هر یک از عقل و نقل و قلب، می‌توان به گوشه‌ای از اسرار عالم پی برد. برخی در علوم عقلی توانمندند، برخی در علوم نقلی، برخی جامع معقول و منقول هستند. گروهی هم هستند که گذشته از جمع بين عقل و نقل، بين عقل و نقل و شهود جمع سالم کردند، نه جمع مکسّر!
آیت الله جوادی آملی، برداشت آزاد
عقل و کمال عقل
حدثنی قلبی عن ربی
+نوشته شده در یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۲ ب.ظ توسط اشرفی  

زره امام علی(ع)

زره امام پشت نداشت چون هرگز به دشمن پشت نمی‌کرد.
جمعی از نویسندگان، فرار از جنگ، صفحه ۹، برداشت آزاد [اینجا]
یکی را که دیدی تو در جنگ پشت
+نوشته شده در یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۵۳ ق.ظ توسط اشرفی  

از خون دل نوشتم

از خون دل نوشتم نزدیک دوست نامه/ انی رایت دهرا من هجرک القیامه
دارم من از فراقش در دیده صد علامت/ لیست دموع عینی هذا لنا العلامه
هر چند کازمودم از وی نبود سودم/ من جرب المجرب حلت به الندامه
پرسیدم از طبیبی احوال دوست گفتا/ فی بعدها عذاب فی قربها السلامه
گفتم ملامت آید گر گرد دوست گردم/ و الله ما راینا حبا بلا ملامه
حافظ چو طالب آمد جامی به جان شیرین/ حتی یذوق منه کاسا من الکرامه
[اینجا]
+نوشته شده در شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴ ق.ظ توسط اشرفی  

حکم کلاه شاپو

زمانی کلاه شاپو مخصوص اجانب بود، واقعا کلاه فرنگی‌ بود، اگر کسی این کلاه را به سر می‌گذاشت، معنایش این بود که‌ او مسیحی است، تا وقتی که‌ این کلاه شعار آنها بود، هر مسلمانی که آن را می‌پوشید عمل حرامی انجام‌ داده بود ولی بعد که این کلاه در تمام دنیا معمول شد و آن شعار مخصوص را از دست داد، پوشیدن آن‌ حرام نیست. پیغمبر جدیدی هم لازم نیست بیاید، حکم اسلام هم دو تا نشده‌ است. به نظر من یکی از معجزات اسلام خاصیت اجتهاد است.
مرتضی مطهری، اسلام و مقتضیات زمان۱، صفحه۲۴۱، برداشت آزاد [اینجا]
پسران شیخ آقابزرگ تهرانی
صلوات بر امام
+نوشته شده در جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۲۴ ب.ظ توسط اشرفی  

یکی کرده بی‌آبرویی بسی

چه غم دارد از آبروی کسی [سعدی]
فحّاش بد زبان بى شرم بی باک
+نوشته شده در جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۶ ب.ظ توسط اشرفی  

تلاوت قرآن در زیر آوار

پس از گذشت چند ساعت به هوش آمدم و متوجه شدم زیر آوار هستم. آقای فردوسی پور دعا می‌خواند و من قرآن می‌خواندم. هنگامی که از شدت ضعف و خونریزی بخشی از آیة الکرسی را جا می‌انداختم آقای فردوسی تذکر می‌دادند و من اصلاح می‌کردم.
دکتر محمودی، نماینده قصرشیرین، برداشت آزاد [اینجا]
تلاوت قرآن بر سر دیوار
+نوشته شده در جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۲ ق.ظ توسط اشرفی  

آواربرداری از حزب جمهوری اسلامی

وقتی بمب منفجر شد، جرثقیلی آوردند که این طاق یک‌تکه را بردارند. جرثقیل نتوانست سقف را بلند کند و زنجیرش پاره شد و دوباره این طاق افتاد روی آوار، عبدالکریمی نماینده لنگرود، که در حال قرائت قرآن بود، در همین شرایط شاید با افتادن مجدد طاق، شهید شد./مرتضی محمدخان، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۸ ق.ظ توسط اشرفی  

استاد وجدانی

+نوشته شده در جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۵۹ ق.ظ توسط اشرفی  

وَ يَقْتُلُونَ الْانْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ

امام صادق(ع) در تفسير آيه «وَ يَقْتُلُونَ الْانْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ» مى‌فرمود: «أَما وَاللَّهِ ما قَتَلُوهُمْ بِأَسْيافِهِمْ وَ لكِنْ اذاعُوا سِرَّهُمْ وَ افْشَوْا عَلَيْهِمْ فَقُتِلُوا» به خدا سوگند پیامبران را با شمشيرهايشان نكشتند، بلكه اسرارشان را فاش كردند و سبب قتل آنان شدند./جمعی از نیسندگان، آیین رازداری در اسلام، جلد۱، صفحه۷، برداشت آزاد [اینجا]
دام مسلم بن عقیل
+نوشته شده در پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۱۲ ب.ظ توسط اشرفی  

توحید مفضّل

توحید مفضّل، نام کتابی است که مفضّل بن عمر، چهار جلسه خدمت امام صادق(ع) رسید و فرمایشات آن حضرت را نوشت.
مجلس اول در بیان شگفتی‌های آفرینش انسان
مجلس دوم در بیان شگفتی‌های خلقت حیوانات
مجلس سوم در شگفتی‌های طبیعت
مجلس چهارم در مصالح وجود ناملایمات و مصائب
من: در مجلس اول کتاب، ضرورت وجود تناسب بین اجزاء، از شگفتی‌های خلقت است.
این کتاب در نرم افزار "گنجینه روایات" نور موجود است.
محمدتقی جعفری در منزل دکتر حسابی
+نوشته شده در پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۲۹ ب.ظ توسط اشرفی  

علامه جعفری در منزل دکتر حسابی

مدتی بعد از آن كه استاد جعفری از مشهد به تهران رفت، اطلاع یافت كه در منزل دكتر محمود حسابیِ فیزیكدان، جلسات علمی برگزار می‌شود. استاد تا پان عمر دکتر حسابی که به مدت ۲۴ سال به طول انجامید در این جلسات هفتگی، شركت می‌كرد. دكتر محمود حسابی نظریه جدیدی درباره «ذرات بنیادی» داشت. در یكی از این جلسات توضیحاتی درباره نظریه خود و ملاقاتش با انیشتین داد و گفت: هر ذره‌ای ‌كه در نظر گرفته شود؛ مثل الكترون‌ها یا پروتون‌ها، دامنه موجودیتش تا كهكشان‌ها نیز كشانده شده است و برای شناسایی دقیق آن باید اجزای دیگر عالم را نیز در نظر گرفت. استاد جعفری گفت: شیخ محمود شبستری مطلبی گفته است كه شبیه به نظریه شماست:
جهان چون خط و خال و چشم و ابروست/كه هر جزئی به جای خویش نیكوست [بخش ۵۰]
اگر یك ذره را برگیری از جای/خلل یابد همه عالم سراپای [بخش ۸]
دکتر به وجد آمد و فریاد زد: شبستر كجاست؟ شبستری كیست؟! استاد جعفری با احترام پاسخ داد: شبستر یكی از شهرهای نزدیك تبریز و شیخ محمود شبستری از عرفای بزرگ قرن هشتم است. دكتر خودكاری آورد و از استاد جعفری خواست كه دوباره اشعار شبستری را بگوید تا یادداشت كند و در اولین فرصت آن را در كتاب گلشن راز بیابد. [اینجا]
علامه جعفری، محمد ناصری، صفحه ۵۸، برداشت آزاد [اینجا]
زیبایی تناسب است
+نوشته شده در پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۰ ب.ظ توسط اشرفی  

دانشگاه صنعتی شریف

مجید شریف واقفی برای مبارزه علیه شاه به سازمان مجاهدین خلق پیوست. پس از مدتی بعضی از سران این گروه تصمیم گرفتند ایدئولوژی سازمان را از اسلام به مارکسیسم تغییر دهند. شریف واقفی به شدت با این تصمیم مخالفت کرد و به دستور رهبری سازمان کشته شد. پس از انقلاب داشگاه آریامهر به دانشگاه صنعتی شریف تغییر نام داد. [اینجا]
+نوشته شده در پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۴ ب.ظ توسط اشرفی  

دعوت به مبارزه با حرکت جوهری

استاد جعفری برای اقشار گوناگون مردم در مساجد و دانشگاه به سخنرانی پرداخت. ساواك برای كنترل این جلسات، مأمورانی می‌فرستاد تا از آن گزارش تهیه كنند و چون مأموران ساواك به درستی نمی‌توانستند از مباحث علمی و فلسفی استاد آگاه شوند، به ناچار از طریق منابع و مأموران متعدد از جلسات استاد گزارش تهیه می‌كردند؛ به طوری كه در طول سالیانی كه استاد زیر نظر ساواك بود، بیش از ۲۰ منبع از جلسه‌های ایشان گزارش داده‌اند. یكی از بازجویان ساواك، با اشاره به مباحث فلسفی استاد جعفری می‌گوید: ایشان با همین حركت جوهری، جوانان را به مبارز تبدیل می‌كند. [اینجا]
+نوشته شده در پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۵:۲۰ ب.ظ توسط اشرفی  

مادر محمدتقی جعفری

مادر علامه جعفری باسواد بود و قرآن را به خوبی می‌خواند. او قرائت قرآن را به محمدتقی تعلیم داد. محمدتقی چنان خوب قرائت قرآن را فرا گرفته بود كه وقتی در ۶ سالگی، برای اولین بار وارد مدرسه «اعتماد» تبریز شد، مدیر مدرسه، آقای جواد اقتصاد خواه، بعد از شنیدن قرائت قرآن او گفت: بارك الله! خیلی خوب خواندید! نیازی به درس‌های كلاس اول و دوم ندارید؛ از فردا وارد كلاس سوم شوید! [اینجا]
پدر محمدتقی جعفری
+نوشته شده در پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۲ ب.ظ توسط اشرفی  

پدر محمدتقی جعفری

نام پدرش کریم بود. کریم درس نخوانده بود، اما صدق و صفای خاصی داشت. او نانوا بود و هیچ وقت بدون وضو دست به خمیر نان نمی‌زد. در روزگاری كه تبریز دچار قحطی شده بود، در یكی از شب‌ها، ‌كریم با هزار زحمت دو عدد نان سنگک و مقداری شیرینی خرید، در بین راه، دو نفر را در خرابه‌ای دید كه مشغول خوردن لاشه گوسفند و مرغ مرده‌ای بوده‌اند،‌ دلش به حال آنان سوخت و یكی از نان‌ها و شیرینی را به آن‌ها داد. چند قدمی دور نشده بود كه برگشت تا شاید بتواند كمك دیگری انجام دهد. دید آن دو دست به دعا برداشتند و گفتند: ای مرد مهربان! همچنان كه ما را خوشحال كردی، خدای بزرگ به تو فرزندی صالح و نیك عنایت فرماید و چشم تو را روشن كند. [اینجا]
مادر محمدتقی جعفری
+نوشته شده در پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۸ ب.ظ توسط اشرفی  

زنهار ولی

زنهار ولی هزار زنهار ولی/ هرگز دل هیچکس میازار ولی
تا بتوانی دلی به دست آر ولی/سررشته همین است نگه دار ولی
سروش از شاه نعمت الله ولی [اینجا]
مهدویت شاه نعمت الله ولی
شهریارا گو دل از ما مهربانان مشکنید
شاه حسین ولی
+نوشته شده در چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۹ ب.ظ توسط اشرفی  

سید علی خان کبیر

حاشیۀ کتاب فوائدالصّمدیه، از سید علی خان کبیر بود که شما آن را سیدک خواندی!
+نوشته شده در چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۹ ق.ظ توسط اشرفی  

هرجا که سفر کردم ـ میرباقری

هرجا که سفر کردم تو همسفرم بودی
هر سو که نظر کردم تو در نظرم بودی
با هرکه سخن گفتم پاسخ ز تو بشنیدم
از هرطرفی رفتم تو راهبرم بودی
ای همسفر زینب ای تاج سر زینب [اینجا]
هر جا که سفر کردم ـ صادق سرمد
+نوشته شده در دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۴ ق.ظ توسط اشرفی  

مجنون به نصیحت دلم آمده است

بنگر به کجا رسیده دیوانگی‌ام
ابوسعید ابوالخیر
نصیحت داروی تلخ است و باید
+نوشته شده در دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۳۰ ق.ظ توسط اشرفی  

عجب از حبیبم آید که ملول می‌نماید

نکند که از رقیبان سخنی شنیده باشد [صادق سرمد]
آنان که به صد زبان سخن می‌گفتند
+نوشته شده در یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۱ ب.ظ توسط اشرفی  

اصلاح زبان فارسی در بیان علامه طهرانی

زنده کردن لغات فارسی باستانی، برگشت از تعالیم قرآن است. نام مسجد را دمرگاه، قبرستان را گورستان، اجتماع را گردهمائی، جمعه را آدینه، وسائل ارتباط جمعی را رسانه‌های گروهی، این‌ها همه برای دور کردن مردم از لغات قرآن و نهج البلاغه است.
علامه سید حسین تهرانی، نور ملکوت قرآن، جلد ۴، صفحه۱۴۲، برداشت آزاد [اینجا]
اصلاح زبان فارسی صادق هدایت
اصلاح زبان فارسی در بیان آیت الله مدرّس
+نوشته شده در یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۳ ق.ظ توسط اشرفی  

علامه حسینی تهرانی

علامه حسینی تهرانی، سال ۱۳۷۴ درگذشت. آیت الله بهجت فومنی بر پیکرش نماز خواند و در ضلع جنوب شرقی صحن انقلاب حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.
+نوشته شده در شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۲ ب.ظ توسط اشرفی  

انتقاد علامه طهرانی به شاهنامه

فردوسی با شاهنامۀ افسانه‌ای خود خواست باطلی را در مقابل قرآن علم کند و موهومی را در برابر یقین بر پا دارد اما خداوند او را به جزای اعمالش رساند. خودش می‌گوید:
بسی رنج بردم در این سال سی/ عجم زنده کردم بدین پارسی
چو از دست دادند گنج مرا/ نبد حاصلی دسترنج مرا
ما در زمان خود هر کس را دیدیم که خواست عجم را در برابر اسلام علم کند، و لغت پارسی را در برابر قرآن بنهد، با ذلّت و مسکنتی عجیب جان داده است.
علامه سید حسین تهرانی، نور ملکوت قرآن ۴، صفحه ۱۴۶، برداشت آزاد [اینجا]
جلسه‌ای با اساتید دانشگاه معارف اسلامی
داستان‌ نضربن حارث
فردوسی از مفاخر شیعیان است
پدرم شاهنامه می‌خواند و گریه می‌کرد
مکتب ایرانی در مقابل نظام اسلامی
داستان رستم و اسفندیار در شاهنامه
+نوشته شده در شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۱۴ ب.ظ توسط اشرفی  

نیما غم دل گو که غریبانه بگرییم

نیما غم دل گو که غریبانه بگرییم/ سر پیش هم آریم و دو دیوانه بگرییم
من از دل این غار و تو از قله آن قاف/ از دل به‌هم افتیم و به جانانه بگرییم
دودیست در این خانه که کوریم ز دیدن/ چشمی به کف آریم و به این خانه بگرییم...
بلبل که نبودیم بخوانیم به گلزار/ جغدی شده شبگیر به ویرانه بگرییم [شهریار]
مرغ مسیحا نه‌ای بزم مسیحا طلب
+نوشته شده در شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲:۳۶ ب.ظ توسط اشرفی  

سفارش زکریای رازی به دانشجویان پزشکی

محمد زکریای رازی در کتاب رسائل فلسفیه همانند ملاصدرا هنگامی که از صفات دانشجویان پزشکی صحبت می‌کند می‌گوید: واجب است که دانشجوی پزشکی طب را برای جمع مال نخواهد.
رضا مختاری، سیمای فرزانگان، صفحه ۳۷، برداشت آزاد
علم پزشکی رزق است
حق تألیف
علم الادیان و علم الابدان
+نوشته شده در شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۳۹ ق.ظ توسط اشرفی  

زمین‌‌های فلسطین

اصل ماجرا این است که یک عده از یهودیان متنفذ در دنیا به فکر ایجاد یک کشور مستقل برای یهودی‌ها افتادند. از فکر این‌ها دولت انگلیس استفاده کرد، آمدند کشور فلسطین را تصرف کردند. تصرفشان هم این‌طوری بود که اول با جنگ نیامدند بلکه با حیله آمدند، رفتند زمین‌های بزرگ فلسطین را که زارعان و کشاورزان عرب روی آن‌ها کار می‌کردند و خیلی هم سرسبز و آباد بود، با قیمت‌های چند برابر قیمت اصلی، از صاحبان و مالکان اصلی این زمین‌های بزرگ که در اروپا و امریکا بودند خریدند؛ زمین‌ها که ملک این‌ها شد، با روش‌های بسیار خشن به‌تدریج شروع به اخراج زارعان از این زمین‌ها کردند. در جایی می‌رفتند، می‌زدند، می‌کشتند و در همین هنگام افکار عمومی دنیا را هم با دروغ و فریب به طرف خودشان جلب می‌کردند. دولت صهیونیستی به سرزمین فلسطین فعلی هم قانع نیست. الآن هم هدف اساسی صهیونیزم، ایجاد اسرائیل بزرگ است.
رهبر انقلاب، ۱۳۷۸/۱۰/۱۰، برداشت آزاد
+نوشته شده در پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۸ ب.ظ توسط اشرفی  

رنج و گنج

برو کار می‌کن مگو چیست کار/ که سرمایهٔ جاودانی است کار
نگر تا که دهقان دانا چه گفت/ به ‌فرزندگان‌ چون‌ همی‌ خواست خفت
که میراث خود را بدارید دوست/ که گنجی ز پیشینیان‌ اندر اوست
من آن را ندانستم اندر کجاست/ پژوهیدن و یافتن با شماست
چوشد مهرمه کشتگه‌ برکنید/ همه جای آن زیر و بالا کنید
نمانید ناکنده جایی ز باغ/ بگیرید از آن گنج هرجا سراغ
پدر مرد و پوران به امید گنج/ به کاویدن دشت بردند رنج
به گاوآهن و بیل کندند زود/ هم‌اینجا، هم‌آنجا و هر جا که بود
قضا را در آن‌ سال‌ از آن خوب شخم/ ز هر تخم برخاست هفتاد تخم
نشد گنج پیدا ولی رنجشان/ چنان چون پدر گفت شد گنجشان [بهار]
براساس «دهقان و فرزندانش» اثر لافونتن سروده شده است.
با این همه آن رنج شما گنج شما باد
+نوشته شده در پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۶ ب.ظ توسط اشرفی  

شهادت سعیدبن جبیر

حجّاج دستور داد هرچه زودتر سر او را از بدن جدا کنید. سعید رو به قبله نمود و این آیه را زمزمه کرد: وجّهتُ وجهی للذی فطرالسموات و الارض حنیفاً و ما انا من المشرکین! حجّاج گفت: او را در جهت مخالف قبله قرار دهید. وقتی صورتش را از قبله برگرداندند، این آیه را تلاوت کرد: فاینما تولّوا فثمّ وجه اللّه! حجّاج گفت: صورتش را بر زمین بگذارید. چنین کردند. او نیز این آیه را قرائت کرد: منها خلقناکم و فیها نعیدکم ومنها نخرجکم تارةً اخری! سرانجام سر سعید را از بدنش جدا کردند. پس از شهادت مظلومانه سعید، حجاج پيوسته می‌گفت: مالی و لسعید بن جبیر؟
توبه عکس العمل است
+نوشته شده در پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۹ ق.ظ توسط اشرفی  

عقل در مقابل نقل

عقل در مقابل نقل است، نه در مقابل شرع! شرع مقابل ندارد. باید از گفتن «عقلاً و شرعاً» پرهیز کرد.
آیت الله جوادی آملی، تفسیر سوره طور، ۹۵/۱۱/۲۷، برداشت آزاد
عقل و کمال عقل
محذورات شرعا و عقلا
+نوشته شده در پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۳:۵۶ ق.ظ توسط اشرفی  

کودک هفتاد ساله

عمر حقيقی انسان را نبايد با دفعات گردش زمين به دور خورشيد محاسبه كرد. اين عمر بيرونی برای ثبت در شناسنامه به كار می‌آيد. عمر مفيدی كه خدا به آن سوگند ياد می‌كند لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِي سَكْرَتِهِمْ يَعْمَهُونَ، همان مقدار سير و سلوك درونی اوست. بنابراين ممكن است انسان در شناسنامه هفتاد سال عمر داشته باشد ولی در سير و سلوك هنوز كودك باشد.
آیت الله جوادی آملی، توحيد در قرآن صفحه ۱۵۹، برداشت آزاد
عالم و عابد و صوفی همه طفلان رهند
+نوشته شده در پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۶ ق.ظ توسط اشرفی