هوشنگ ابتهاج آتئیست است. خودش هم میگوید آدم بی خدا و تودهای است. در زمینۀ خداناباوری خودش هم غیور است. یک وفتی من سخنان دینی گفته بودم به من پیغام داده بود که از این حرفها نزن!
سروش، شرح بوستان سعدی، جلسه چهاردهم، دقیقه ۰۱:۲۵:۳۰، برداشت آزاد
قهر شهریار با هوشنگ ابتهاج
+نوشته شده در جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۳:۳۶ ب.ظ توسط اشرفی
سراویل کُحلیش در مرد پوش [
سعدی]
سروال همان شلوار است، کحل یعنی سرمه؛ شلوار سرمهای را در گذشته خانمها میپوشیدند. میگوید: اگر مرد چنان بود که زن حرف او را گوش نداد، بر او شلوار زنانه بپوشید.
حالا اگر به کسی بگویند زن، چه میشود؟ اما مثل اینکه اصلا مرد از زن برتر است. این همان فرهنگ زمانه است. سراویل کحلی یعنی شلوار سرمهای؛
سروش، شرح بوستان سعدی، جلسه چهاردهم، دقیقه ۵۸:۳۳، برداشت آزاد
بنی صدر با لباس زنانهچو زن راه بازار گیرد بزنزن در بیان حجّت هاشمیزن خوب فرمانبر پارسا
+نوشته شده در جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۳:۳ ب.ظ توسط اشرفی
وگرنه تو در خانه بنشین چو زن [
سعدی]
این را من نمیگویم؛ سعدی میگوید. اگر رحمت است، اگر نفرت است، اگر لعنت است، بر کسی باد که این را گفت. البته سعدی هم این را نمیگوید؛ فرهنگ زمانه میگوید. سعدی آن را به شیواترین شکل بیان میکند. نمیدانیم؛ شاید خود او هم این عقاید را داشته است. اما همه این عقیده را داشتند؛ فقط سعدی نبود. مولوی و ناصر خسرو و خواجه نصیر طوسی هم همین عقاید را داشتند. خوشبختانه پشت این حرف هیچگونه حدیث و روایتی نیست. چو زن راه بازار گیرد بزن یعنی چه؟ فاطمۀ زهرا به مسجد میرفت و به خلیفۀ زمان انتقاد میکرد اما امام علی او را نهی نمیکرد.
سروش، شرح بوستان سعدی، جلسه چهاردهم، دقیقه ۵۸:۳۳، برداشت آزاد
زن در بیان حجّت هاشمیاگر زن ندارد سوی مرد گوشزن خوب فرمانبر پارسا
+نوشته شده در جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲:۱۹ ب.ظ توسط اشرفی
در گذشته سفر مشکل بود، خطرناک بود و بیم هلاکت داشت. به همین دلیل پارسایان و صوفیان به ندرت مسافرت میکردند. یا سفرحج میرفتند که میگفتند شدّ رحال باید کرد یعنی بار سفر باید بست. یا اگر در جایی کسی از مردان خدا بود برای دیدن او میرفتند.
سروش، شرح بوستان سعدی، جلسه چهاردهم، دقیقه ۴۰:۲۲، برداشت آزاد
دریا باش
+نوشته شده در جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۵:۱۹ ق.ظ توسط اشرفی