عصبانی کردن طرف جدل، یکی از روشهای مغالطه است؛ اما کسی قصد عصبانی کردن فاضلی را نداشت. منطق اسفندیاری و رفتار پزشکیانم آرزوست. [اینجا] شباهت عصبانیت به آب جوش
+نوشته شده در پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۳ ب.ظ توسط اشرفی
با دهانی که نکردی تو گناه گفت موسی من ندارم آن دهان گفت ما را از دهان غیر خوان [مولوی] هرکس مرحوم پدر و مادرم را دعا کند، حرم امام رضا به نیابتش زیارت میکنم.
+نوشته شده در چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۸ ق.ظ توسط اشرفی
وقتی حلاج را به دار آویختند، مردم به او سنگ میزدند؛ شبلی گِل زد. حلاج آه کرد و گفت: مردم که سنگ میزنند، نمیدانند و معذورند؛ اما شبلی شاگرد من است! عطار نیشابوری، تذکرة الاولیاء، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۷ ق.ظ توسط اشرفی
بعد از سخنرانی در دانشگاه باکو از من پرسیدند: نظامی گنجوی ترک است یا فارس؟ گفتم: این پایینترین سطح سؤال است. هرکس در هرجا متولد میشود، زبان همانجا را دارد؛ اما وقتی بالا رفت به بشریت تعلق دارد. [اینجا] علامه عسکری در ترکیه مذهب مولوی
+نوشته شده در دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۲ ب.ظ توسط اشرفی
اولین مرحله از مناسک حج تمتع بعد از احرام، وقوف در سرزمین عرفات است. چنانکه خداوند مناسک حج را به حضرت ابراهیم سلام الله علیه تعلیم داد و همان حج ابراهیمی را به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آموخت. عدّهای از سران قریش گفتند: ما ساکن حرم هستیم و از مرز حرم بیرون نمیرویم. بنابراین به عرفات نمیرفتند و در مشعر توقف میکردند و معتقد بودند که وجوب وقوف در عرفات مخصوص کسانی است که از راه دور آمدهاند. قرآن کریم در ردّ این پندار تبعیضآلود فرمود ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنۡ حَيۡثُ أَفَاضَ ٱلنَّاسُ شما نیز مانند دیگران باید به عرفات بروید و از عرفات به مشعر کوچ کنید. [اینجا] صراط های مستقیم راه مستقیم یا راههای مستقیم؟
+نوشته شده در یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۰ ب.ظ توسط اشرفی
مرحوم محدث قمی در مفاتیح آورده است که بشر و بشیر فرزندان غالب اسدی نقل کردهاند: در آخرین ساعات روز عرفه، سیدالشهدا با جمعی از خاندان و فرزندان و شیعیان از چادر بیرون آمدند و با نهایت خضوع و خشوع در طرف چپ جبل الرحمة ایستادند و روی مبارک را به طرف کعبه گردانیدند و دست را مقابل صورت برداشتند و این دعای بلند عرفه را خواندند. محمدتقی جعفری، نیایش امام حسین در صحرای عرفات، صفحه ۲۹، برداشت آزاد [اینجا] امام حسین، قمر بنی هاشم، علی اکبر، زینب، کلثوم، سکینه... علیهم السلام
+نوشته شده در یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۵ ب.ظ توسط اشرفی
وَ لَا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ [عرفه] کسی نمیتواند شبیه صنع خداوند چیزی بسازد چون نمیتواند ذرهای را از نیستی به هستی بیاورد. محمدتقی جعفری، نیایش امام حسین در صحرای عرفات، صفحه ۳۰، برداشت آزاد [اینجا] آفرین باد بر آن نادره نقاش هنرمند
+نوشته شده در یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۰ ق.ظ توسط اشرفی
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَيْسَ لِقَضائِهِ دافِعٌ وَ لَا لِعَطائِهِ مانِعٌ [عرفه] کدام قدرت است که بتواند در مقابل قضای الهی عرض وجود کند در حالی که خود جزئی از قضای الهی است. ارتباط اجزای عالم به یکدیگر یک حقیقت علمی است که در قلمرو حکمت و عرفان به شکل زیبایی تجلی کرده است. چنانکه شیخ محمود شبستری میگوید: اگر یک ذره را برگیری از جای/ خلل یابد همه عالم سراپای محمدتقی جعفری، نیایش امام حسین در صحرای عرفات، صفحه ۲۹، برداشت آزاد [اینجا] محمدتقی جعفری در منزل دکتر حسابی گر سالها ره میروی چون مهرهای در دست من
+نوشته شده در یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۰ ق.ظ توسط اشرفی
وقتی انسان آب را میچشد، آب در انسان حل میشود و از بین میرود. همینطور وقتی مرگ را میچشد، مرگ از بین میرود. ما باید مرگ را برای یک بار بچشیم و بمیرانیم تا در بهشت زنده بمانیم. لايذوقون فيها الموت الا الموتة الاولى (دخان ۵۶) جوادی آملی، یاد معاد، صفحۀ ۲۵۶، برداشت آزاد [اینجا] مرگ اگر مرد است گو نزد من آى
+نوشته شده در جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۲ ب.ظ توسط اشرفی
هنگام مرگ، علایق مؤمن از يادش میرود. مسافری که يادش نباشد زن دارد، بچه دارد، مال دارد، نگران نيست. اين فراموشی از بهترين نعمتهای خداوند است. جوادی آملی، درس اخلاق، ۱۳۹۱/۰۷/۲۷، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۷ ب.ظ توسط اشرفی
کتاب پانزده جلدی الکافی یکی از کتب اربعه و مشتمل بر سه بخش است. بخش اول: اصول کافی (عقاید)، شامل هشت کتاب در چهار جلد است. بخش دوم: فروع کافی(فقه)، شامل بیست و شش کتاب در ده جلد است بخش سوم: روضه کافی(تاریخ)، در جلد پانزدهم است. [اینجا] علت نامگذاری کتاب کافی
+نوشته شده در جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۹ ق.ظ توسط اشرفی
کلام خود مرحوم کلینی در خطبه کتاب طهارت است که میگوید: این کتاب، برای همه فنون علم دین کافی است. کلینی، کافی، اصول، جلد اول، صفحه ۱۶، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۴ ق.ظ توسط اشرفی
و قال علی عليه السلام أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلاً... [قصار ۷۹] اگر برای رسیدن به این پنج چیز با پاشنۀ پا زیر شکم شتر بزنید تا تندتر برود، سزاوار است. قضاوت حضرت داوود در محراب فاستبقوا الخیرات
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۸ ب.ظ توسط اشرفی
امام علی علیه السلام کمیل بن زیاد نخعی را به فرماندهی شهر مرزی هیت عراق فرستاد و عزل کرد. در نامهای به او نوشت: تو مرزها را رها کردی و به اهل قِرْقیسا حمله کردی! سستی انسان در انجام وظیفه، و اصرار بر انجام غیروظیفه، یک ناتوانی روشن است. [نامه ۶۱] مدیریت جناب ابوذر افراد فعال و منفعل
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۱ ق.ظ توسط اشرفی
امام كاظم عليه السلام به هشام بن حكم فرمود: اگر در دست تو گردو باشد و مردم بگويند گوهر است، سودى براى تو ندارد و اگر گوهر باشد و مردم بگويند گِردوست، زيانی به تو نمىرساند. تحف العقول، ابن شعبة الحَرانی، صفحه ۳۸۶، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۷ ب.ظ توسط اشرفی