نکات

رفتار پزشکیان

عصبانی کردن طرف جدل، یکی از روش‌های مغالطه است؛ اما کسی قصد عصبانی کردن فاضلی را نداشت. منطق اسفندیاری و رفتار پزشکیانم آرزوست. [اینجا]
شباهت عصبانیت به آب جوش
+نوشته شده در پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۳ ب.ظ توسط اشرفی  

ما هیچ‌بها‌بنده کم از هیچ نیرزیم

هر چند که اندر گرو رِطل گرانیم [وحشی]
انسان عالم کبیر است
+نوشته شده در پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۰ ب.ظ توسط اشرفی  

و فدیناه بذبح عظیم

مراد از ذبح عظیم، ذبح اسماعیل نیست؛ ذبح علاقه به اسماعیل است.
در سرای بی‌کسی بی‌کس درا
توصیه آیت الله قاضی به علامه طباطبایی
+نوشته شده در پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۲ ق.ظ توسط اشرفی  

گفت ای موسی ز من می‌جو پناه

با دهانی که نکردی تو گناه
گفت موسی من ندارم آن دهان
گفت ما را از دهان غیر خوان [مولوی]
هرکس مرحوم پدر و مادرم را دعا کند، حرم امام رضا به نیابتش زیارت می‌کنم.
+نوشته شده در چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۸ ق.ظ توسط اشرفی  

پسری پدرش را کتک می‌زد

پرسیدندند: چرا؟
گفت: می‌خواهم ادبش کنم!
+نوشته شده در چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۸ ق.ظ توسط اشرفی  

شبلی به حلاج کلوخ زد

وقتی حلاج را به دار آویختند، مردم به او سنگ می‌زدند؛ شبلی گِل زد. حلاج آه کرد و گفت: مردم که سنگ می‌زنند، نمی‌دانند و معذورند؛ اما شبلی شاگرد من است!
عطار نیشابوری، تذکرة الاولیاء، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۷ ق.ظ توسط اشرفی  

زبان نظامی گنجوی

بعد از سخنرانی در دانشگاه باکو از من پرسیدند: نظامی گنجوی ترک است یا فارس؟ گفتم: این پایین‌ترین سطح سؤال است. هرکس در هرجا متولد می‌شود، زبان همانجا را دارد؛ اما وقتی بالا رفت به بشریت تعلق دارد. [اینجا]
علامه عسکری در ترکیه
مذهب مولوی
+نوشته شده در دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۲ ب.ظ توسط اشرفی  

ثم افیضوا من حیث افاض الناس

اولین مرحله از مناسک حج تمتع بعد از احرام، وقوف در سرزمین عرفات است. چنانکه خداوند مناسک حج را به حضرت ابراهیم سلام ‏الله‏ علیه تعلیم داد و همان حج ابراهیمی را به رسول اکرم‏ صلی الله علیه و آله و سلم آموخت. عدّه‏‌ای از سران قریش ‏گفتند: ما ساکن حرم هستیم و از مرز حرم بیرون نمی‌‏رویم. بنابراین به عرفات نمی‌رفتند و در مشعر توقف می‏‌کردند و معتقد بودند که وجوب وقوف در عرفات مخصوص کسانی است که از راه دور آمده‌‏اند. قرآن کریم در ردّ این پندار تبعیض‌‏آلود فرمود ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنۡ حَيۡثُ أَفَاضَ ٱلنَّاسُ شما نیز مانند دیگران باید به عرفات بروید و از عرفات به مشعر کوچ کنید. [اینجا]
صراط‌ های مستقیم
راه مستقیم یا راه‌های مستقیم؟
+نوشته شده در یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۰ ب.ظ توسط اشرفی  

امام حسین با چه کسانی عرفه خواندند؟

مرحوم محدث قمی در مفاتیح آورده است که بشر و بشیر فرزندان غالب اسدی نقل کرده‌اند: در آخرین ساعات روز عرفه، سیدالشهدا با جمعی از خاندان و فرزندان و شیعیان از چادر بیرون آمدند و با نهایت خضوع و خشوع در طرف چپ جبل الرحمة ایستادند و روی مبارک را به طرف کعبه گردانیدند و دست را مقابل صورت برداشتند و این دعای بلند عرفه را خواندند.
محمدتقی جعفری، نیایش امام حسین در صحرای عرفات، صفحه ۲۹، برداشت آزاد [اینجا]
امام حسین، قمر بنی هاشم، علی اکبر، زینب، کلثوم، سکینه... علیهم السلام
+نوشته شده در یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۵ ب.ظ توسط اشرفی  

الهی الی من تکلنی؟

إِلٰهِى إِلىٰ مَنْ تَكِلُنِى إِلىٰ قَرِيبٍ فَيَقْطَعُنِى أَمْ إِلىٰ بَعِيدٍ فَيَتَجَهَّمُنِى [عرفه]
خدایا تو همان خدای یگانه‌ای
+نوشته شده در یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۹ ق.ظ توسط اشرفی  

مرگ اگر مرد است گو نزد من آى

تا در آغوشش بگيرم تنگ تنگ
من از او عمرى ستانم جاودان/ او ز من دلقى ستاند رنگ رنگ
کل نفس ذائقة الموت
+نوشته شده در یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۶ ق.ظ توسط اشرفی  

قمارباز منم

کسی که هستی‌اش را به امید وصال کف دست گرفته قمارباز نیست. قمارباز منم که با احتمال سقوط در جهنم به سوی تو می‌آیم!
اندرین ره می‌تراش و می‌خراش
الحبُّ ليسَ روايةً شرقيَّةً بختامِها يتزوَّجُ الأبطالُ
+نوشته شده در یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۲ ق.ظ توسط اشرفی  

و لا کصنعه صنع صانع

وَ لَا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ [عرفه]
کسی نمی‌تواند شبیه صنع خداوند چیزی بسازد چون نمی‌تواند ذره‌ای را از نیستی به هستی بیاورد.
محمدتقی جعفری، نیایش امام حسین در صحرای عرفات، صفحه ۳۰، برداشت آزاد [اینجا]
آفرین باد بر آن نادره نقاش هنرمند
+نوشته شده در یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۰ ق.ظ توسط اشرفی  

الحمد لله الذی لیس لقضائه دافع

الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَيْسَ لِقَضائِهِ دافِعٌ وَ لَا لِعَطائِهِ مانِعٌ [عرفه]
کدام قدرت است که بتواند در مقابل قضای الهی عرض وجود کند در حالی که خود جزئی از قضای الهی است. ارتباط اجزای عالم به یکدیگر یک حقیقت علمی است که در قلمرو حکمت و عرفان به شکل زیبایی تجلی کرده است. چنانکه شیخ محمود شبستری می‌گوید:
اگر یک ذره را برگیری از جای/ خلل یابد همه عالم سراپای
محمدتقی جعفری، نیایش امام حسین در صحرای عرفات، صفحه ۲۹، برداشت آزاد [اینجا]
محمدتقی جعفری در منزل دکتر حسابی
گر سال‌ها ره می‌روی چون مهره‌ای در دست من
+نوشته شده در یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۰ ق.ظ توسط اشرفی  

کل نفس ذائقة الموت

وقتی انسان آب را می‌چشد، آب در انسان حل می‌شود و از بین می‌رود. همینطور وقتی مرگ را می‌چشد، مرگ از بین می‌رود. ما باید مرگ را برای یک بار بچشیم و بمیرانیم تا در بهشت زنده بمانیم. لايذوقون فيها الموت الا الموتة الاولى (دخان ۵۶)
جوادی آملی، یاد معاد، صفحۀ ۲۵۶، برداشت آزاد [اینجا]
مرگ اگر مرد است گو نزد من آى
+نوشته شده در جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۲ ب.ظ توسط اشرفی  

نعمت فراموشی هنگام مرگ

هنگام مرگ، علایق مؤمن از يادش می‌رود. مسافری که يادش نباشد زن دارد، بچه دارد، مال دارد، نگران نيست. اين فراموشی از بهترين نعمت‌های خداوند است.
جوادی آملی، درس اخلاق، ۱۳۹۱/۰۷/۲۷، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۷ ب.ظ توسط اشرفی  

ساختار کتاب کافی

کتاب پانزده جلدی الکافی یکی از کتب اربعه و مشتمل بر سه بخش است.
بخش اول: اصول کافی (عقاید)، شامل هشت کتاب در چهار جلد است.
بخش دوم: فروع کافی(فقه)، شامل بیست و شش کتاب در ده جلد است
بخش سوم: روضه کافی(تاریخ)، در جلد پانزدهم است. [اینجا]
علت نام‌گذاری کتاب کافی
+نوشته شده در جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۹ ق.ظ توسط اشرفی  

علت نام‌گذاری کتاب کافی

کلام خود مرحوم کلینی در خطبه کتاب طهارت است که می‌گوید:
این کتاب، برای همه فنون علم دین کافی است.
کلینی، کافی، اصول، جلد اول، صفحه ۱۶، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۴ ق.ظ توسط اشرفی  

لذت مرگ

امام صادق علیه السلام فرمود:
برای مؤمن هیچ لذتی بالاتر از مرگ نیست.
کلینی، کافی، فروع، جنائز، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۷ ب.ظ توسط اشرفی  

لو ضربتم الیها آباط الابل

و قال علی عليه السلام
أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلاً... [قصار ۷۹]
اگر برای رسیدن به این پنج چیز با پاشنۀ پا زیر شکم شتر بزنید تا تندتر برود، سزاوار است.
قضاوت حضرت داوود در محراب
فاستبقوا الخیرات
+نوشته شده در پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۸ ب.ظ توسط اشرفی  

علیکم بالصبر

+نوشته شده در پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰ ق.ظ توسط اشرفی  

در آن بحرید کاین عالم کف اوست

زمانی بیش دارید آشنایی
کف دریاست صورت‌های عالم/ ز کف بگذر اگر اهل صفایی
غیرت الهی


برچسب‌ها: پادکست

+نوشته شده در دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۷ ق.ظ توسط اشرفی  

مدیریت جناب کمیل

امام علی علیه السلام کمیل بن زیاد نخعی را به فرماندهی شهر مرزی هیت عراق فرستاد و عزل کرد. در نامه‌ای به او نوشت: تو مرزها را رها کردی و به اهل قِرْقیسا حمله کردی! سستی انسان در انجام وظیفه، و اصرار بر انجام غیروظیفه، یک ناتوانی روشن است. [نامه ۶۱]
مدیریت جناب ابوذر
افراد فعال و منفعل
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۱ ق.ظ توسط اشرفی  

تزول الجبال و لاتزل

امام علی علیه السلام در جنگ جمل پرچم را به دست فرزندش محمد حنفيه داد و فرمود: تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ اگر كوه‌ها جنبیدند تو ثابت باش! [خطبه ۱۱]
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ
+نوشته شده در چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۵ ق.ظ توسط اشرفی  

گوهر و گردو

امام كاظم عليه السلام به هشام بن حكم فرمود: اگر در دست تو گردو باشد و مردم بگويند گوهر است، سودى براى تو ندارد و اگر گوهر باشد و مردم بگويند گِردوست، زيانی به تو نمى‌رساند.
تحف العقول، ابن شعبة الحَرانی، صفحه ۳۸۶، برداشت آزاد [اینجا]
+نوشته شده در سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۷ ب.ظ توسط اشرفی  

قلنا اهبطو منها جمیعا

وقتی خداوند آدم و حوا را از بهشت بیرون کرد، بلافاصله فرمود: کسی را می‌فرستم تا تنها نباشید. قُلْنَا ٱهْبِطُواْ مِنْهَا جَمِيعًا فَإِمَّا يَأۡتِيَنَّكُم منِّي هُدًى... (بقرة ۳۸)
اتقوا ربکم
مکانیزم سلام‌ نماز
هله نومید نباشی که تو را یار براند
در دل و جان خانه کردی عاقبت


برچسب‌ها: پادکست

+نوشته شده در یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۷ ب.ظ توسط اشرفی